Duitse spoorwegmaatschappij test waterstoftrein in 2024

Een trein van de Duitse spoorwegenmaatschappij Deutsche Bahn – Isopix

De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn en het elektronicabedrijf Siemens werken samen aan een waterstoftrein. Bedoeling is om het transportmiddel in 2024 te testen.

Het prototype waaraan Siemens werkt is gebaseerd op de elektrische treinwagon Mireo Plus die zal worden uitgerust met brandstofcellen om waterstof en zuurstof om te zetten in elektriciteit aan boord. Er zal ook batterij aanwezig zijn.

De trein zal een bereik hebben van 600 kilometer en een snelheid halen van 160 km/uur. Siemens werkt ook aan een sneltanksysteem waarmee de trein in 15 minuten kan volgetankt worden.

Michael Peter, topman bij Siemens, laat aan het persagentschap Reuters weten dat de trein op drie verschillende manieren van energie kan voorzien worden: de brandstofcellen, de batterij en de bestaande bovenleidingen.

Vergroening treinen

De Duitse spoorwegmaatschappij heeft 40 procent van haar 33.000 kilometer lange netwerk, waarop 1.300 dieseltreinen rijden, niet geëlektrificeerd. Deutsche Bahn wil al die treinen vervangen door een groener alternatief. ‘De waterstoftreinen kunnen op lange termijn de dieseltreinen vervangen’, aldus Peter.

Het proefproject zal plaatsvinden in de deelstaat Baden-Württemberg, in het zuidwesten van Duitsland.

Peter is alvast optimistisch over de toekomst van de waterstoftrein. ‘We zien een marktpotentieel van 10.000-15.000 treinen in Europa die in de komende 10-15 jaar moeten worden vervangen, met alleen al 3.000 treinen in Duitsland’, klink het. Het prijskaartje per trein zal tussen 5 en 10 miljoen euro schommelen.

Deutsche Bahn en Siemens zijn niet de eerste bedrijven die werken aan een waterstoftrein. Zo is de Franse treinconstructeur Alstom al ruim twee jaar bezig met een proefproject in Duitsland. Het bedrijf liet eerder dit jaar al weten dat het de waterstoftrein ook in Oostenrijk gaat uittesten.