Afgelopen zomer introduceerden de Duitsers voor het regionale openbare vervoer een speciaal zomerabonnement van 9 euro per maand. Daarmee konden reizigers onbeperkt gebruikmaken van nagenoeg alle vormen van transport. Het initiatief bleek bijzonder populair en daarom kijken de federale overheid en de deelstaten nu naar een permanente opvolger.
De Duitse ministers van Transport van de verschillende deelstaten en de federale regering hielden maandag in Berlijn een speciale zitting om te vergaderen over de opvolger van het ‘9-euro-kaartje’. Die liep eerder dit jaar van juni tot eind augustus. Knelpunt was lange tijd de financiering van de nieuwe maandkaart, maar op maandag hebben de deelstaten verklaard een opvolger van het ticket mede te financieren.
“We hebben een goede stap voorwaarts gezet”, zegt Maike Schäfer (Groenen), de minister van Transport van deelstaat Bremen. Volgens Schäfer zou het ticket jaarlijks 3 miljard euro extra kosten. Om dit bedrag enigszins te compenseren heeft de federale regering een bijdrage van 1,5 miljard euro beloofd, op voorwaarde dat de deelstaten samen het overige bedrag bekostigen.
“Ik ben blij met de aanstaande opvolging van het goedkope treinkaartje”, zegt federaal minister van Transport Volker Wissing (FDP). De regering en de deelstaten verwachten dat ze half oktober tot een akkoord zullen komen. Het nieuwe abonnement moet er vanaf volgend jaar januari komen en zal naar verwachting 49 euro per maand kosten.
Aanvullende financiering
Naar verwachting zullen de ministers binnenkort ook vergaderen over een aanvullende financiering voor lokaal openbaar vervoer in de Duitse binnensteden. De bestaande systemen hebben namelijk moeite om de stijgende energie- en brandstofkosten op te vangen.
Afgelopen zomer introduceerde de Duitse overheid het 9-euro-ticket, als compensatie voor de gestegen energieprijzen. Met het ticket konden reizigers een maand lang onbeperkt gebruikmaken van het Duitse regionale openbaar vervoer. In totaal werden er ruim 50 miljoen tickets verkocht.
De regeling was erg populair, maar was ook alleen mogelijk dankzij een flinke bijdrage van de federale overheid. De introductie van een goedkoop ticket voor het openbaar vervoer heeft daarnaast in Duitsland de voorbije zomer de uitstoot van koolstofdioxide met 1,8 miljoen ton helpen verminderen. De besparing komt volgens de onderzoekers overeen met de uitstoot door het elektriciteitsverbruik van ongeveer 350.000 Duitse huishoudens.
De introductie van het ticket heeft voor het leefmilieu weliswaar positieve gevolgen gehad, maar desondanks blijft de Duitse transportsector in Duitsland ecologisch onder grote druk staan. De sector is er vorig jaar immers niet in geslaagd om zijn milieudoelstellingen te halen.
Berlijn introduceert eigen ticket
De deelstaat Berlijn besloot niet langer te wachten op een akkoord en introduceerde zelf goedkopere tickets, van 29 euro. Het initiatief kost de stad in totaal 105 miljoen euro en wordt volledig door de stad gedragen, zegt burgemeester Franziska Giffey (SPD).
Het bestuur van de stad kijkt daarnaast wantrouwend naar het landelijke overleg, aangezien die een ticket van 49 euro te duur vindt. “Een maandkaart van 49 of 69 euro heeft geen nut voor Berlijn. Ons doel, ook op de lange termijn, is mobiliteit en deelname aan het openbaar vervoer voor niet meer dan één euro per dag”. Dat zegt Giffey tegen de Berlijnse regionale omroep Rundfunk Berlin-Brandenburg.
Ook de Duitse liberale minister van Financiën, Christian Lindner, ziet de invoering van de nieuwe goedkope tickets zitten. De Duitser heeft zich lange tijd verzet tegen de tickets, dankzij het hoge prijskaartje. “Verkeersminister Volker Wissing (minister van Verkeer, red.) heeft me overtuigd”, zei hij op sociale media na een kabinetsvergadering. “Als de financieringskwestie duidelijk is, kan de prijs van de kaartjes worden vastgesteld”, aldus Lindner.
(ns)