Duitse consument verkiest döner kebab boven currywurst

Duitse consument verkiest döner kebab boven currywurst
Vooral jongeren en vrouwen verkiezen de döner kebab. – Pixabay

In Duitsland is de traditionele currywurst al enkele tijd niet meer de favoriete keuze op het fastfood-menu. Die titel kan inmiddels worden opgeëist door de döner kebab. Dat blijkt uit een enquête van het onderzoeksbureau YouGov en het persbureau Deutsche Presse Agentur (DPA). De opmerkelijke verschuiving in smaak moet worden toegeschreven aan impact van de grote Turkse gemeenschap die in Duitsland woont.

De onderzoekers wijzen er wel op dat de voorkeuren tussen de diverse generaties aanzienlijke verschillen kunnen vertonen.

Turkse immigranten

Uit de enquête blijkt dat 45 procent van de respondenten aangeeft bij de opties voor fastfood inmiddels aan een döner kebab, een platbrood gevuld met vlees, de voorkeur te geven. Het gerecht zou in de jaren zeventig door Turkse immigranten op de Duitse tafel zijn geïntroduceerd.

Daarmee haalde döner kebab een hogere score dan de currywurst, die na de tweede wereldoorlog zijn debuut op het Duitse fastfood-menu maakte en sindsdien in het land de ranglijst van deze categorie gerechten heeft aangevoerd.

Nu blijkt echter nog slechts 37 procent van de Duitse consumenten in eerste instantie naar een currywurst te willen grijpen. Verder was er nog 15 procent die geen van beide alternatieven graag geserveerd zou krijgen.

De onderzoekers merken wel op dat niet alle generaties dezelfde voorkeuren aangeven. Bij de vijfenvijftigplussers was er nog altijd een duidelijke band met het traditionele Duitse menu. In die leeftijdsroep erkende 57 procent immers in eerste instantie voor een curryworst te zullen opteren.

Die situatie blijkt echter heel anders bij de jongere Duitse bevolkingsgroepen. In de categorie van achttien tot vierentwintig jaar gaf 57 procent immers de voorkeur aan döner kebab, terwijl nog amper 21 procent een currywurst zou bestellen.

Genderverschil

Er kon ook een opmerkelijk genderverschil worden geregistreerd. Bij de vrouwelijke respondenten koos 47 procent voor döner kebab, terwijl de currywurst bij deze consumenten een score van 39 procent haalde. Bij mannen bleef de currywurst met een score van 43 procent favoriete fastfood. De marge met döner kebab bedraagt echter amper 1 procentpunt.

Inmiddels zijn er in Duitsland volgens Avrupa Türk Döner İmalatçıları Derneği (Atdid), de vereniging van Turkse dönerproducenten in Europa, ongeveer veertigduizend döner-restaurants actief. In de Duitse hoofdstad Berlijn konden er ongeveer vierduizend döner-locaties worden gevonden. Daarmee heeft Berlijn meer döner-adressen dan de Turkse metropool Istanboel.

Wanneer naar de voorkeuren voor nationale keukens wordt gepeild, blijkt 21 procent van de Duitse jongeren een voorkeur te hebben voor de Italiaanse keuken. De Duitse keuken haalt bij hen slechts een score van 15 procent.

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.