Duitse automakers dagen Tesla uit

Voor velen staat Tesla nog steeds synoniem voor elektrische wagens, maar Duitse automerken steken Elon Musks hegemonie naar de kroon. Het duel tussen de traditionele wagenmakers en de elektrische wegbereider zal de auto-industrie de komende jaren beheersen.

Vorig jaar is de verkoop van elektrische auto’s bij BMW, Daimler en Volkswagen in één klap verdriedubbeld. De razend snelle transitie wordt gestuwd door de Europese emissieregels voor de auto-industrie, een gevolg van het Dieselgate-schandaal. Autobouwers riskeren monsterboetes als ze de totale uitstoot van hun wagenvloot niet drastisch doen dalen.

Indrukwekkende verkoop

Door een boost in de verkoop van volledig of gedeeltelijk elektrische voertuigen – in het geval van BMW 15 procent van de totale verkoop – hebben BMW en Daimler in 2020 de ambitieuze uitstootnormen gehaald, weet zakenkrant Financial Times. Volkswagen moet nog bevestigen of het voldeed aan de EU-doelstellingen.

De verkoop in Duitsland zelf wordt ook geholpen door een slim subsidiebeleid. Berlijn heeft de subsidie voor emissieloze voertuigen verdubbeld, als stimulus voor de noodlijdende auto-industrie in de nasleep van de coronacrisis.

Het gevolg: wagens met een volledige of gedeeltelijke elektrische aandrijving hadden in het vierde kwartaal een marktaandeel van 22 procent, volgens de Duitse koepelorganisatie KBA. In december was het marktaandeel van elektrische en hybride auto’s in Duitsland voor het eerst groter dan dat van dieselmotoren. Onze oosterburen zitten voorlopig op schema om de ambitieuze doelstelling van 7 tot 10 miljoen elektrische voertuigen op de Duitse autobahn te halen tegen 2030.

Productie en prestatie

De Duitsers blijven qua bereik en autonoom rijden nog achter op Tesla. Maar de Duitse auto-industrie bestrijdt de durf van Silicon Valley met technische expertise. Duitsland heeft echter bijna een eeuw voorsprong op Tesla wat betreft het perfectioneren van het productieproces.

Technologie en innovatie zijn niet economisch levensvatbaar als het niet kostenefficiënt kan opgeschaald worden. Met hun ervaring in massaproductie kloppen BMW, Daimler en Volkswagen hun Amerikaanse uitdager op de prijs. Er is een reden waarom Tesla per se een fabriek in het Duitse Grünheide wilt.

Meer