Wolfsburg versus Berlijn: Duitsland toneel van machtsstrijd in de autowereld

De fabriek in Wolfsburg kan momenteel 800.000 wagens per jaar bouwen. – Action Press/Shutterstock

De Duitse autogroep Volkswagen koestert grootse ambities voor de fabriek in zijn thuisstad Wolfsburg in de Duitse deelstaat Nedersaksen. De site, op dit ogenblik al de grootste autofabriek van de wereld, moet immers het speerpunt worden van de strijd die Volkswagen wil aangaan met zijn Amerikaanse rivaal Tesla, die in de buurt van de Duitse hoofdstad Berlijn een Gigafactory bouwt.

Dat heeft Herbert Diess, topman van de Volkswagen Group, tijdens een videoconferentie met de topmanagers van de Duitse autofabrikant benadrukt. De woorden van Diess vormen een beeld van de strijd die momenteel in de autosector wordt gevoerd en waar de traditionele constructeurs zich wapenen tegen de aanval van technologiebedrijven.

Tien uur

Diess wierp op dat de site in Wolfsburg zal worden gemoderniseerd met de nieuwste technologieën voor de bouw van elektrische voertuigen. Daarbij zal ook software in het productieproces een grotere aandacht krijgen. De site in Wolfsburg is met een jaarlijkse productie van meer dan 800.000 wagens de grootste autofabriek ter wereld, maar moet volgens Diess een belangrijk wapen worden in de rivaliteit met Tesla.

Elon Musk, topman van Tesla, heeft aangekondigd dat de Gigafactory in Berlijn in staat moet zijn om de productietijd per auto tot maximaal tien uur terug te brengen. Diess wil dit niveau op zijn minst evenaren.

Daarvoor moet de actuele productietijd van modellen zoals Golf of Tiguan, de belangrijkste types die in Wolfsburg worden geassembleerd, ruimschoots worden gehalveerd. Ook voor de bouw van het elektrische model ID.3 dat Volkswagen momenteel in zijn fabriek in Zwickau – in de Duitse deelstaat Saksen – produceert, is ongeveer twintig uur nodig.

Kostenbesparing

Diess wees er ook op dat de productie van de elektrische wagen sterk geautomatiseerd zal gebeuren. ‘Zelfs op de relatief dure locatie zoals Wolfsburg zou op die manier de productie van de wagen haalbaar moeten zijn,’ betoogde hij.

Gemikt wordt op een productie van enkele honderdduizenden exemplaren per jaar. Bovendien zou de basis van het model ook door meerdere merken uit de Volkswagen Group moeten kunnen worden gebruikt. De productie van de wagen zou over vijf tot zes jaar van start moeten kunnen gaan.

Om de overstap naar elektrische mobiliteit te ondersteunen zal er volgens Diess in het bestuur van de groep tevens een plaats worden gecreëerd voor een verantwoordelijke voor informatietechnologie. Momenteel zouden een aantal potentiële kandidaten worden geëvalueerd. In de loop van volgend jaar zou over de invulling van de functie een beslissing worden genomen.

Diess herhaalde daarnaast dat Volkswagen de vaste kosten aanzienlijk moet verlagen om concurrerend te blijven. De coronacrisis heeft volgens hem aangetoond dat sommige rivalen met lagere productiekosten kunnen werken.

Diess erkende dat Volkswagen tot dusverre relatief goed door de coronacrisis is gekomen, maar benadrukte dat de kosten nog steeds te hoog zijn. Volkswagen kondigde recent aan de vaste kosten over een periode van minder dan drie jaar met 5 procent te willen verlagen.