Een aantal leidinggevende producenten van bier, wijn en sterke dranken – verenigd in de International Alliance for Responsible Drinking (IARD) – engageert zich om het gebruik van alcohol door minderjarigen sterker te bestrijden. Dat blijkt uit een intentieverklaring die de leden van de alliantie hebben ondertekend.
Onder meer beloven de bedrijven op hun verpakkingen etiketten met duidelijke leeftijdsbeperkingen aan te brengen. Daarnaast kondigen ze strengere controles aan op de toegang tot hun online content.
De leeftijdsbeperkende symbolen of bewoordingen zouden binnen een periode van vier jaar op alle markten een feit moeten zijn. De labels zouden zich ook uitstrekken tot de alcoholvrije versies van de merken.
Sociale netwerken
Leden van de IARD zijn AB Inbev, Diageo, Pernod Ricard, Asahi, Bacardi, Beam Suntory, Brown-Forman, Carlsberg, Heineken, Kirin, Molson Coors en William Grant & Sons. De alliantie merkt op dat het alcoholgebruik door minderjarigen in veel landen afneemt. Tegelijkertijd wordt echter toegegeven dat deze trend niet overal kan worden opgemerkt.
Ook erkennen de drankenproducenten dat online beveiliging verder moet gaan dan de praktijk die momenteel gangbaar is. Meestal wordt daarbij immers meestal aan online bezoekers louter gevraagd hun leeftijd te bevestigen. De alliantie wijst onder meer naar mogelijke partnerships met platformen zoals Facebook, Snapchat en YouTube.
‘Die samenwerking kan de identificatie helpen van jongeren die mogelijk een verkeerde leeftijd zouden opgeven,’ zegt Albert Baladi, voorzitter van de IARD en chief executive van Beam Suntory. ‘De echte leeftijd kan onder meer worden blootgelegd door aanwijzingen van interesses die vooral aan kinderen zijn gelinkt of door de vriendenkring.’
Reclame
De alliantie zegt online retailers en andere partijen uit te nodigen om wereldwijde standaarden voor de online verkoop en levering van alcohol te ontwikkelen. Ook benadrukken de leden aan volwassenen meer mogelijkheden te willen bieden om te beletten dat ze online reclame voor alcohol zouden krijgen aangeboden. In vier jaar tijd zou minstens 95 procent van de online alcoholmarketing aangescherpt moeten zijn.
Sectororganisatie SpiritsEurope zegt het initiatief van de alliantie te steunen. ‘Recente trends toonden dat Europeanen een meer verantwoorde relatie met alcohol nastreven,’ benadrukt Ulrich Adam, directeur-generaal van SpiritsEurope.
‘Het is vooral bemoedigend te merken dat het alcoholgebruik door minderjarigen de voorbije jaren in Europa sterk is gedaald. Die inspanningen moeten echter verder worden gezet. Het is bemoedigend te kunnen getuigen dat de sector daaraan actief een bijdrage wil leveren.’