Belg geeft meer uit op café dan aan kleding

Isopix

Dat schrijft de vakwebsite RetailDetail op basis van cijfers van Statbel, het statistiekbureau van de federale overheid. De cijfers dateren uit 2018, het laatste jaar waarvoor ze beschikbaar waren.

Het huishoudbudget van Belgische gezinnen heeft de afgelopen jaren al heel wat veranderingen doorgemaakt. Waar kleding in de jaren 80 nog 10 procent van het budget uitmaakte, was dat in 1999 al gezakt tot 5,3 procent en in 2018 zelfs tot 4,6 procent.

Opmerkelijk is dat café- en restaurantbezoek de omgekeerde beweging maakte. Het aandeel daarvan steeg van 4,9 procent in 1999 tot 6,6 procent in 2018. Aan alcoholische dranken en tabak voor thuis geven we maar 2 procent uit. Dat is evenveel als in 1999.

Het grootste deel van het budget gaat, zoals gewoonlijk, naar de woning. De Belg besteedt 35,6 procent of 10.837 euro aan huur, water en andere kosten voor de woning. Nog eens 5,3 procent of 1.787 euro gaat jaarlijks naar meubelen, gereedschap en andere huishoudtoestellen.