Met deze doorbraak in de solid-state batterij kan Toyota de kloof met Tesla dichten

Toyota, ’s werelds grootste autofabrikant in termen van verkoop, zet in op solid-state batterijen, vastestofbatterijen, om de overgang naar elektrische voertuigen (EV’s) te versnellen en een belangrijke speler in de sector te worden.

Waarom is dit belangrijk?

Om de strijd tegen de klimaatverandering te winnen, wordt sterk gesteund op de elektrificatie van het wagenpark. Dankzij fiscale gunstmaatregelen is dit al populair in het bedrijfsleven, maar voor particulieren die hun koopkracht zagen opdrogen tijdens de inflatiecrisis is de kostprijs vaak nog een drempel. Een goedkopere batterij kan hier voor een correctie zorgen.

In het nieuws: Toyota heeft een doorbraak aangekondigd in de technologie voor solid-state batterijen, waardoor de omvang, de kosten en het gewicht van dit essentiële EV-onderdeel gehalveerd kunnen worden.

De details: Door het productieproces voor batterijmaterialen te vereenvoudigen, kan de fabrikant zijn technologie verbeteren.

“Voor onze vloeibare en vaste batterijen willen we de situatie radicaal veranderen waarin de huidige batterijen te groot, te zwaar en te duur zijn”, zegt Keiji Kaita, voorzitter van Toyota’s koolstofneutrale onderzoeks- en ontwikkelingscentrum, meldt de Financial Times. “In termen van potentieel streven we ernaar om al deze factoren te halveren.”

De technologie van morgen, ja, maar

Deze belofte komt slechts enkele  weken nadat ’s werelds grootste autofabrikant in termen van verkoop plannen aankondigde om op zijn vroegst in 2027 een elektrisch voertuig op de markt te brengen met zijn solid-state batterijtechnologie. De aankondiging heeft beleggers aangenaam verrast. De aandelenkoers van Toyota is de afgelopen maand met meer dan 15 procent gestegen.

  • Veel mensen geloven in het potentieel van solid-state batterijen. Ze worden inderdaad al lang aangeprezen als de meest veelbelovende technologie voor het oplossen van de problemen van EV-batterijen, zoals oplaadtijd, capaciteit en het risico op brand.
    • Hun naam komt van de vaste in plaats van vloeibare toestand van de elektrolyt – de stof die het transport van ionen mogelijk maakt – waaruit ze bestaan, met grafiet in de plaats van lithium.
    • Door deze vaste toestand bieden solid-state batterijen een grotere capaciteit aan een lagere prijs en gewicht.
  • Voorlopig is dit type batterij echter duurder en moeilijker te produceren dan de lithium-ionmodellen op basis van vloeistof.
  • Maar Toyota zegt nu dat het manieren heeft gevonden om een aantal van de problemen op te lossen en dat het genoeg vertrouwen heeft om solid-state EV-batterijen te produceren tegen 2027-2028.
    • Deze elektrische voertuigen zouden volgens Toyota een actieradius van 1.200 km kunnen hebben en een maximale oplaadtijd van 10 minuten.
  • Juist door de problemen op te lossen die gepaard gaan met de productie van de materialen die nodig zijn voor solid-state batterijen beweert Toyota de kosten te kunnen verlagen tot het niveau van vloeibare lithium-ion batterijen.

Genoteerd: Analisten geloven dat Toyota’s focus naar elektrische auto’s – de fabrikant is traag in het spel gekomen – de situatie zou kunnen veranderen en de kloof met Tesla zou kunnen dichten, dankzij dit type batterij.

  • De fabrikant gelooft echter niet dat zijn technologie de “ultieme oplossing” zal zijn voor de uitdagingen van EV-batterijen.
  • “Er is ook ruimte voor verbetering voor accu’s op vloeistofbasis”, zei Hiroki Nakajima, de chief technology officer bij Toyota. “De kern van de EV-batterij race zal uiteindelijk de toegevoegde waarde van de auto als product zijn en de mate waarin we het totale volume van batterijen onder controle kunnen houden en hoe efficiënt we ze kunnen gebruiken.”
Meer