Met 50 procent per jaar groeien. Dat is de ambitieuze doelstelling van e-autobouwer Tesla. De nieuwe fabriek nabij Berlijn moet de Europese verkoop vleugels geven.
Tesla bereikte vorig jaar de mijlpaal van circa 500.000 geproduceerde en geleverde wagens en bevestigde woensdagavond voor het eerst winst te hebben gemaakt. Die winst, 721 miljoen dollar in 2020, was wel lager dan wat analisten verwacht hadden. De honger is nog lang niet gestild, zo bleek bij de presentatie van de jaarcijfers door CEO Elon Musk. De Amerikaanse autobouwer breidt uit in een groeiritme waar de meeste bedrijven maar van kunnen dromen.
Beoogd groeitempo: 50 procent per jaar
- Tesla zegt de komende jaren op een gemiddeld jaarlijks groeitempo van 50 procent te mikken qua geleverde wagens. Dat kan wel per jaar wat variëren, afhankelijk van welke productiecapaciteit er voorhanden is.
- Voor dit jaar verwacht de autobouwer een hogere groei dan 50 procent. Dat komt dus neer op een verwachte productie van meer dan 750.000 auto’s in 2021.
Modellen
- De komende jaren verschuift het zwaartepunt wellicht van Model S en Model X naar de betaalbaardere modellen Model 3 en Model Y. Wat beleggers wel wat zorgen baart, is of Tesla voldoende hoge winstmarges kan halen op de goedkopere modellen.
- Op korte termijn is een update van Model S en Model X zopas gelanceerd in de fabriek in Fremont. Het gaat onder meer om een nieuwe batterij en betere aandrijfsystemen.
- De eerste Semi, een elektrische truck, moet eind dit jaar van de band rollen. Op de fel gehypete Cybertruck is het wat langer wachten.
Grote ambities in China
- De productie van Model 3 is in de nagelnieuwe fabriek in Shanghai opgetrokken tot meer dan 5.000 wagens per week, wat perspectief biedt op een Chinese productie van meer dan 250.000 auto’s per jaar.
- Een deel van die Model 3-productie is bestemd voor export naar Europa. De traditionele Europese invoerhaven is overigens Zeebrugge.
- De productie van Model Y is er vorige maand opgestart, net als in Freemont.
Berlijn, de Europese groeimotor
- In de Gigafactory in de buurt van Berlijn, de nieuwe Europese fabriek van Tesla, moet dit jaar de productie starten, naar het voorbeeld van Shanghai. Via die lokale productie, in de toekomst wellicht met een typisch Europees model op maat, wil Tesla sneller groeien in Europa.
- De fabriekshallen zien er vandaag nog leeg uit, maar de werken schieten volgens plan op, zegt Tesla.
Lees ook: Wolfsburg versus Berlijn: Duitsland toneel van machtsstrijd in de autowereld