Op het ogenblik dat de wetenschap een vaccin tegen het coronavirus heeft gevonden, moet er een gigantische logistieke operatie op gang komen om alle patiënten over de hele wereld een dosis te bezorgen. Voor de internationale luchtvaart wordt dit zelfs de grootste missie van de eeuw. Dat heeft Alexandre de Juniac, topman van de International Air Transport Association (IATA) gezegd.
Naarmate steeds meer gesproken wordt over tijdschema’s waarop een vaccin tegen het coronavirus mag worden verwacht, groeit ook de aandacht voor de manier waarop die miljarden dosissen vanuit de fabrieken wereldwijd naar ziekenhuizen en artsen kunnen worden verdeeld.
Dat moet volgens analisten bijzonder goed worden voorbereid om te vermijden dat deze operatie in een logistieke nachtmerrie zou kunnen uitmonden. ‘Aan de voorbereiding van die logistieke uitdaging moet dan ook nu worden begonnen,’ benadrukt Alexandre de Juniac.
‘De veilige distributie van coronavaccins wordt voor de wereldwijde luchtvaart de missie van de eeuw,’ betoogt de Juniac. ‘Maar zonder een degelijke planning zal dat zonder een zorgvuldig voorafgaande planning quasi een onmogelijke opdracht blijken.’
‘Vaccins moeten volgens strikte regels worden vervoerd – waarbij ook de temperatuur kan worden gecontroleerd – om de kwaliteit van het product te garanderen. Om een efficiënte toediening te kunnen garanderen, moeten de leveringen bovendien binnen een bepaald tijdsbestek kunnen gebeuren.’
Een probleem daarbij is dat de luchtvaartmaatschappijen door de impact van de coronacrisis momenteel ver onder hun normale capaciteit functioneren. Om alle mensen op aarde een vaccin te kunnen garanderen, zal een vloot van 8.000 cargoversies van de jumbojet Boeing 747 moeten worden ingezet.
Momenteel zijn er wereldwijd van die jumbojet echter nog slechts iets meer dan vierhonderd exemplaren in dienst. Door de veroudering van het type neemt de omvang van die vloot bovendien stelselmatig af.
Beveiliging
De Juniac wijst er tevens op dat ook beveiliging een knelpunt kan worden. ‘Het vaccin is een bijzonder waardevol product dat op alle uithoeken van de planeet zal moeten worden afgeleverd,’ waarschuwt hij. ‘Dat verhoogt het risico op diefstal en fraude.’
Het wegvervoer moet eveneens een cruciale pijler van het distributieplan worden. De International Road Transport Union en de European Transport Workers’ Federation merken daarbij echter op dat ook Europa geconfronteerd wordt met een tekort aan veilige en beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens, waardoor de leveringen in gevaar zouden kunnen worden gebracht.
‘Indien de grenzen gesloten blijven en het reizen wordt beperkt, een groot deel van de vliegtuigvloot aan de grond wordt gehouden en een massale tijdelijke werkloosheid gehandhaafd blijft, wordt het een bijzonder zware opdracht om de levensreddende vaccins tijdig op hun bestemming te krijgen,’ waarschuwt de Juniac nog.