Disney+ overtreft Netflix in aantal downloads (in de VS)

In de eerste drie maanden van dit jaar gold streamingdienst Disney+ als de meest gedownloade applicatie in de Verenigde Staten. In Europa blijft Netflix echter afgetekend aan de leiding staan, staat in een rapport van marktonderzoeker Apptopia.

Ook in het laatste kwartaal van 2019 mocht Disney+ de beste cijfers voorleggen. De streamingdienst zag pas in november het levenslicht, maar toch werd de applicatie 30 miljoen keer gedownload in de Verenigde Staten. In januari, februari en maart samen kon Disney+ 14,1 miljoen downloads optekenen. Eerste achtervolger Netflix moet zich tevreden stellen met 11,9 miljoen downloads.

In Europa is het beeld echter helemaal anders. Daar blijft Netflix koploper met 14 miljoen downloads in het eerste kwartaal en is er van Disney+ zelfs geen spoor. Dat heeft te maken met het feit dat de videodienst alleen in bepaalde landen beschikbaar is. Disney+ werd op 24 maart gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Duitsland, Italië, Spanje, Oostenrijk en Zwitserland. België is pas deze zomer aan de beurt.

Downloaden is niet betalen

Opgelet: het loutere feit dat de applicatie gedownload wordt, zegt nog niet veel over de opbrengsten van de verschillende streamingdiensten. Zo zijn er veel mensen die de Netflix-app even downloaden om te genieten van een gratis proefperiode. Al probeert het Amerikaanse bedrijf in sommige landen het gebruik van die testversie aan banden te leggen. In België en Nederland biedt Netflix de gratis maand bijvoorbeeld niet meer aan.

Nog volgens het onderzoeksrapport betekent het succes van Disney+ dat er nog plaats is voor nieuwe streamingdiensten. Zo komt de lancering van videodienst Quibi, iets tussen Netflix en YouTube, er bijvoorbeeld komend weekend aan. Ook Peacock (NBC Universal) en HBO Max zijn nog onderweg in de Verenigde Staten. Tegenstanders halen dan weer aan dat Disney+ zijn succes te danken heeft aan de algemene dominantie van Disney.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.