Didi start test met tientallen robotaxi’s in Shanghai

In China is taxibedrijf Didi Chuxing gestart met het inzetten van tientallen robotaxi’s in de straten van Shanghai. Het gaat om de grootste test ooit met zelfrijdende taxi’s. Tegen 2030 wil Didi 1 miljoen zelfrijdende wagens op de weg hebben.

De test moet Didi de bovenhand geven in de felle concurrentiestrijd met rivaal Baidu. Beide bedrijven willen de eerste aanbieder van betaalde zelfrijdende taxi’s worden in China. Door gebruik te maken van de data van meer dan 550 miljoen gebruikers, hoopt Didi de concurrentie op te voeren om de markt voor autonome taxiritten te kunnen domineren.

De zelfrijdende taxi’s van Didi zitten op niveau 4.  Dat betekent dat de chauffeur in een aantal duidelijk afgebakende gebieden, niet meer klaar hoeft te zijn om snel in te grijpen. De taxi’s zijn beschikbaar in het Jiading District net buiten het centrum van Shanghai.

De test in Shangai is voor Didi geen première. Het bedrijf ontwikkelt ook geautomatiseerde rijtechnologie in Peking, Suzhou City (provincie Jiangsu) en in Californië. Verder werd in 2018 de ‘D Alliance’ opgericht, een partnerschap op vlak van ride-sharing waaraan ook Toyota en Volkswagen deelnemen.  De alliantie heeft als doel de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen te versnellen. In mei haalde Didi voor haar filiaal in autonome voertuigen nog 500 miljoen dollar op bij het Vision Fund van de Japanse Softbank.

Baidu voorlopig nog oppermachtig

Op de Chinese markt toont Baidu zich een geduchte concurrent. Ook dat bedrijf is via zijn Apollo-platform al jaren bezig met autonome rijtechnologie. Baidu heeft de steun van de Chinese regering en lanceerde vorig jaar robotaxi’s in de Chinese stad Changsha.

Door optimaal gebruik te maken van de big data die het nu verzamelt met tests in onder andere Shanghai hoopt Didi zijn achterstand op Baidu goed te maken. Dit laatste bedrijf registreerde in 2018 al meer dan 140.000 autonoom gereden kilometers. 

Baidu en Didi zijn zeker niet de enige Chinese bedrijven die hun pijlen op zelfrijzende wagens hebben gericht. Ook Tencent, NIO, BAIC Group en Pony.ai zijn actief in dat domein. Tenslotte is er het befaamde Huawei, dat de chipsets gaat leveren voor de zelfrijdende L4-voertuigen van Audi.

Meer
Auto
Gocar.be - Robin Van den Bogaert
Gocar.be - Piet Andries
Gocar.be - Piet Andries
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Meer Auto