Deense maritieme groep AP Möller-Maersk stapt nu ook in luchtvaart

De Deense maritieme groep AP Möller-Maersk stapt in de luchtvaart. Het concern heeft immers de oprichting van Maersk Air Cargo aangekondigd. Met de ondersteuning van die nieuwe afdeling hoopt de Deense groep een grotere greep op de logistieke diensten te krijgen en een tijdige levering van voorraden beter kunnen garanderen.

De nieuwe luchtvaartmaatschappij krijgt zijn hoofdkwartier in de Deense stad Billund, maar er worden ook snel filialen op andere locaties in de hele wereld verwacht.

Star Air

“Het initiatief van Maersk is geen echte verrassing”, merken analisten op. “Het Deense concern nam vorig jaar immers ook al het bedrijf Senator International, een expediteur die zowel in de scheepvaart als de luchtvaart actief is, over. Maersk heeft bovendien ook plannen om bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing twee toestellen te kopen.”

“Maersk is in de luchtvaartsector bovendien ook geen echte nieuweling”, stippen de analisten nog aan. “Het Deense concern is immers al langere tijd eigenaar van het Deense luchtvrachtbedrijf Star Air, dat over een vloot van vijftien vliegtuigen beschikt.”

“Maersk wil zijn activiteiten op het gebied van luchtvaart echter nog verder opvoeren. Maersk Air Cargo zal daarom niet alleen de activiteiten van Star Air overnemen, maar die vloot de volgende jaren ook nog met nieuwe vliegtuigen verder uitbreiden.”

“Luchtvracht is een cruciale factor die in de wereldwijde toeleveringsketens een grotere flexibiliteit en wendbaarheid mogelijk maakt”, voert Aymeric Chandavoine, hoofd logistieke diensten bij AP Möller Maersk, aan. “Op die manier kan er immers beter op de specifieke wensen van de klant worden ingegaan.”

China

Naast de eigen vloot zal Maersk Air Cargo bovendien drie bijkomende vliegtuigen van een partner inzetten om vluchten tussen de Verenigde Staten en China uit te voeren. Over deze service zijn slechts weinig gegevens bekend, maar sommige experts wijzen erop dat de luchtvaart op een aantal routes recent nieuwe opportuniteiten heeft gekregen.

“Door de Russische aanval op Oekraïne zijn immers een aantal treinverbindingen tussen China en Europa – mogelijk voor een periode van verscheidene jaren – geblokkeerd”, stippen de experts aan. “De luchtvaart zou een deel van die trafieken kunnen overnemen.”

De beslissing van Maersk om in een luchtvaartdochter te investeren, is in belangrijke mate ingegeven door de uitbraak van de coronapandemie. De vraag naar vracht is sinds de uitbraak van de coronacrisis twee jaar geleden sterk gestegen, waardoor de toeleveringsketens onder grotere druk zijn gekomen.

“Het is dan ook duidelijk dat rederijen in een aantal alternatieve transportmogelijkheden interesse tonen”, zeggen de experts nog. “Dit biedt hen immers de mogelijkheid om het transport beter onder controle te houden.”

Concurrent CMA CGM stapte vorig jaar in het transport met vliegtuigen, terwijl Mediterranean Shipping Company (MSC) interesse toont in de Italiaanse luchtvaartmaatschappij ITA Airways.

(kg)

Meer