De paria van West-Europa: olietanker vanuit Rusland mag nergens aanmeren

De olietanker Sunny Liger heeft al een bewogen reis achter de boeg. Het schip met Russische olie werd geweigerd in Zweden, waarna het doorvoer richting Nederland. Ook in Rotterdam mocht het niet aanmeren, en in de haven van Amsterdam, weigeren loodsen het Russische schip binnen te varen.

De oorspronkelijke reis bracht de Sunny Liger, een Indiase olietanker die onder de vlag van de Marshalleilanden vaart, vanuit het Russische Primorsk richting Göteberg, Zweden. Daar kreeg het schip zelf toestemming om zijn lading Russische olie te lossen, maar de havenarbeiders zelf staken er een stokje voor. De loodsen, die voor de kust aan boord van schepen worden gebracht om die veilig door het drukke havengebied te brengen, weigerden hun medewerking.

Daarop droop het schip af, en voer het verder, door het Kattegat en de Noordzee richting Rotterdam. Daar kwam het vrijdag aan, waarna het scenario zich herhaalde. Het havenbestuur gaf toestemming om aan te meren, maar wild protest van de vakbonden in de haven zorgde ervoor dat de Sunny Liger van de aankomstlijst werd gehaald.

“In Zweden hebben de havenarbeiders het fatsoen om het schip te weigeren en het zou van VOC-mentaliteit getuigen als Nederland het schip wel laat aanmeren. Het schip is geen normale klant van de Rotterdamse haven en ik roep de havenarbeiders dan ook op om daar met hun poten van af te blijven”, zei Niek Stam, vakbondsleider bij FNV Havens, vrijdag aan RTL.

’s Avonds voer het schip verder naar Amsterdam, waar het aan de opslagterminal van Evos in de Afrikahaven mocht lossen. Ook daar kwamen de vakbonden in actie, en het schip moest de nacht doorbrengen voor de Nederlandse kust. De vakbonden gingen gisterenavond rond tafel met het havenbestuur, maar tot een overeenkomst kwamen beide partijen niet.

Zaterdagvoormiddag ging het Havenbedrijf Amsterdam in dialoog met de loodsen van sleepbedrijf Svitzer, maar die lieten weten dat ze het schip niet wilden binnenloodsen. Het personeel van Svitzer gaf ook aan dat het zich zorgen maakte om de veiligheid van het schip.

“Door de publieke commotie over het schip met een lading gasolie uit Rusland zou het bijvoorbeeld kunnen dat mensen rond de sluis gaan hangen of in het water springen”, zei Kees Noorman, directeur van het Amsterdamse bedrijvennetwerk ORAM, waartoe ook Svitzer behoort. Wat er nu gebeurt met het schip is nog niet duidelijk, scheepsdata tonen aan dat het op moment van schrijven nog steeds voor de kust van Nederland voor anker ligt.

De huidige locatie van de Sunny Liger (Screenshot: Vesselfinder)

De Nederlandse minister voor Buitenlandse Zaken Wopke Hoekstra verduidelijkte dat noch het schip, noch de havenautoriteiten, momenteel inbreuken plegen op de Europese sancties tegen Rusland. In Nederland geldt er een verbod op schepen die onder de Russische vlag varen, en wordt er een uitzondering gemaakt voor brandstof en voedselproducten. De Sunny Liger vaart echter onder de vlag van de Marshalleilanden, en is dus niet in fout. Bij de Nederlandse vakbonden heerst echter wel het gevoel dat de afname van Russische olie de oorlogsmachine van Poetin alleen maar voedt.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20