De marketingmythe van de ‘superfoods’

Voedingsdeskundigen ontkennen dat exotische producten als chiazaad, gojibessen en andere zogenaamde ‘superfoods’ speciale eigenschappen hebben. ‘Superfoods’ zijn niets meer dan een uitvinding van de marketingindustrie.

Quinoa, gojibessen, açaibessen, hennepzaad, bijenpollen, chiazaad, kokosolie, spirulina,… het zijn maar enkele zogenaamde ‘superfoods’ of producten met vreemde namen en van vreemde afkomst die in speciale voedingswinkels tot in supermarkten kunnen worden gevonden. Maar voedingsdeskundigen waarschuwen ervoor dat geen enkel product ‘een tovermiddel’ is.

Volgens dezelfde voedingsdeskundigen zijn deze ‘superfoods’ weinig meer dan een uitvinding van sociale media en marketeers, die graag wonderbaarlijke effecten toedichten aan de  veronderstelde eigenschappen van deze producten.

Geen enkel wetenschappelijk bewijs ondersteunt de ‘superfoods’-claim

De voedingsdeskundigen wijzen er op dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs is dat zulke miraculeuze eigenschappen bevestigt en dat een gezond, gevarieerd en evenwichtig kan vervangen. Gezonde voedingsmiddelen zijn trouwens alomaanwezig in onze dagdagelijkse omgeving en er is dan ook geen nood om ze te gaan zoeken aan de andere kant van de wereld.


© Getty Images

“Superfoods zijn het toppunt van marketing”

“Superfood: dat bestaat niet. Het is een door marketing gecreëerd begrip”, zegt diëtist Axel Stas van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA). “De voedingsmiddelen die deze term opgeplakt krijgen, vaak bessen en zaden, bevatten een hoog gehalte aan bepaalde stoffen die je lichaam nodig heeft. Maar dat is het dan ook. Mensen grijpen nu naar pakweg gojibessen om extra positieve effecten op hun lichaam te bekomen, terwijl andere voedingsmiddelen even gezond zijn.”

Toch hebben deze exotische voedingsmiddelen een steeds groter impact op onze etensgewoonten. Tussen 2012 en 2017 is de consumptie van ‘exotische’ gerechten als quinoa, sushi, ceviche, guacamole en taco’s meer dan verdubbeld.

Een gevarieerd dieet

De ‘superfoods’ worden verkocht als zullen ze onze gezondheid redden. Ze worden daarom ook steeds vaker gepercipieerd als een vorm van compensatie voor onze povere etensgewoonten.

Specialisten geven toe dat een aantal van deze ‘superfoods’ zeker over interessante voedingswaarden beschikken en deel kunnen uitmaken van een gevarieerd dieet. Maar toch moet men er rekening houden dat geen enkele voedingswaar over magische eigenschappen beschikt die alles kunnen genezen. De Spaanse consumentenvereniging Organización de Consumidores y Usuarios (OCU) waarschuwde er onlangs voor dat ‘er miraculeuze, noch genezende voedingsmiddelen bestaan’. “Die idee is het resultaat van wat marketeers ons trachten wijs te maken, maar is niets meer dan een mythe. Consumenten worden op die manier zaken opgedrongen die ze niet nodig hebben”, zegt men daar.


© Getty Images

Eenzijdig gebruik van ‘superfoods’ kan tot gezondheidsproblemen leiden

Volgens het Vlaams Instituut Gezond Leven kan men door een éénzijdig gebruik van ‘superfoods’ zelfs gezondheidsproblemen krijgen. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, ís het meestal niet waar. Een stelling die wordt onderschreven door het Nederlandse Voedingscentrum. Daar is men van mening dat er geen ‘superfoods’ bestaan. Niet één voedingsmiddel kan alle essentiële voedingsstoffen leveren die het lichaam nodig heeft. Wie gevarieerd eet krijgt alle belangrijke voedingsstoffen binnen. 

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20