De huidige markt voor elektrische voertuigen: trage groei in de VS, snellere groei in China en Europa

Een klein maar significant deel van de autobezitters in de Verenigde Staten heeft taken ingeruild voor opladen. En er zijn nog meer autobezitters die de overstap overwegen. In een recent onderzoek van het Pew Research Center zei 7 procent van de Amerikaanse volwassenen dat ze momenteel een elektrische of hybride auto hebben en zo’n 39 procent zegt dat hun volgende auto zeer waarschijnlijk een elektrische wordt. 

Buiten enkele grote stedelijke gebieden zijn elektrische voertuigen (EV’s) eigenlijk niet zo wijdverspreid in de VS Hoewel hun aantal in absolute termen snel is gegroeid in de afgelopen jaren, blijft het aan de relatief kleine kant.

In 2020 waren er bijna 1,8 miljoen EV’s geregistreerd in de VS. Dat is meer dan drie keer zoveel als in 2016, volgens het Internationaal Energieagentschap (IEA). 

Er zijn drie grote categorieën. Volledig elektrische voertuigen (ook batterij-elektrische voertuigen genoemd) zijn de snelst groeiende categorie: in de VS is het totale aantal registraties van dergelijke voertuigen gestegen van minder dan 300.000 in 2016 tot meer dan 1,1 miljoen vorig jaar. In een lager tempo gekocht zijn de twee andere soorten EV’s: de plug-in hybride voertuigen en de brandstofcelvoertuigen.

De VS vertegenwoordigt slechts zo’n 17 procent van alle 10,2 miljoen EV’s die er zijn in de wereld, volgens gegevens van het IEA. China heeft 44 procent van alle EV’s in de wereld, meer dan 4,5 miljoen. Bijna al de rest van de EV’s, zo’n 3,2 miljoen, bevinden zich in Europa en zijn goed voor ongeveer 31 procent.

De verkoop van EV’s groeit het snelst in Europa, met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 60 procent van 2016 tot 2020. De stijgingen in China en de VS waren daarentegen maar 36 procent en 17 procent. 

Registraties elektrische voertuigen in de VS

Vorig jaar waren bijna driekwart van alle verkochte auto’s in Noorwegen en meer dan de helft van alle verkochte auto’s in IJsland elektrisch. Dat is veruit het hoogste marktaandeel voor EV’s in elk van de 31 landen waarvoor het IEA gegevens heeft verzameld. In 10 andere Europese landen was vorig jaar tussen een tiende en een derde van alle verkochte nieuwe auto’s elektrisch.

In de VS daarentegen is de verkoop de voorbije jaren vertraagd. Dat komt vooral door de afnemende populariteit van plug-in hybrides en de geleidelijke afschaffing van federale belastingvoordelen voor sommige van de populairste modellen. 

Vorig jaar werden ongeveer 64.300 plug-in hybrides verkocht, ongeveer de helft minder dan in 2018, volgens het IEA. Ondertussen werden in 2020 ongeveer 231.000 volledig elektrische voertuigen verkocht. Dat is een daling van 3,2 procent ten opzichte van 2018. 

De Covid-19-pandemie kan de verkoop van voertuigen van alle types in 2020 hebben beïnvloed, waardoor vergelijkingen moeilijk zijn.

Registraties elektrische voertuigen in België

Volgens het Belgische statistiekbureau stonden er op 1 augustus 2020 in totaal 23.983 volledig elektrische personenwagens ingeschreven. Toch, op een totaal wagenpark van 5.888.589, komt dit op een aandeel van slechts 0,41 procent.

De benzinewagen blijft met een marktaandeel van 48,2 procent nog steeds de populairste nieuwe auto. Al verliest hij wel fors terrein, zo’n 12,1 procent. Dat is ten voordele van de elektrische en vooral van de hybride personenauto’s. Samen hebben die een marktaandeel van 19,7 procent.

In 2019 bedroeg dat slechts 7,9 procent. De verkoop van hybride wagens, wat doorgaans een combinatie van benzine of diesel plus elektrisch is, verdubbelde in een jaar tijd. Het aantal ging van 35.010 wagens in 2019 naar 71.457 in 2020.

(tb)

Lees ook: Europa heeft nog veel werk aan transitie naar elektrisch wagenpark

Meer