De grootste elektrische truck weegt 290 ton en gaat de mijn in

Engie werkt aan het grootste elektrische voertuig ter wereld. De truck moet in Afrikaanse mijnen werken en zal functioneren op waterstof.

Engie werkt samen met Anglo American en Williams Advanced Engineering aan het nieuwe model. Volgens het Franse concern moet de truck zelfs even goed werken als het dieselequivalent.

Komatsu

Anglo American, een mijnbedrijf, is zijn voertuigen aan het moderniseren en wil graag met waterstof werken. Engie zal de waterstoftechnologie voorzien. Williams werkt aan de batterijen. Anglo American zal vervolgens de eigen Komatsu trucks ter beschikking stellen.

De truck wordt dit jaar gemaakt en getest. De testfase gaat door op locatie in Mogalakwena, Zuid-Afrika en zal dan ook op andere locaties ingezet worden.

De nieuwe waterstoftruck zal minder lawaai maken en moet ook nog eenvoudiger te onderhouden zijn dan de dieselversie van dezelfde truck. Hij zal 290 ton wegen, zegt gespecialiseerde website Popular Mechanics. Dat maakt het met voorsprong de grootste elektrische truck ter wereld. De runner-up, de eDumper, weegt ‘slechts’ 45 ton.

Remmen en rijden

De dieselmotor wordt vervangen door een lithium-ionbatterij. Dat combineert de truck met waterstoftechnologie, te vergelijken met de Nikola Badger pickup. Hij kan 1.000 kilowattuur aan energie opslaan, dat is heel wat, maar dat moet de truck vooral toelaten om in heel slechte omstandigheden te werken.

Zoals de meeste moderne hybrides kan de truck ook tijdens het remmen energie opslaan, net zoals tijdens het bergaf rijden.

Meer