De raamregel, die sinds april in bepaalde treinen wordt toegepast, werd in ons land op hoongelach onthaald. Maar een nieuwe studie in de Verenigde Staten toont aan dat de theorie erachter werkt. Daar wordt het toegepast in vliegtuigen, tot groot ongenoegen van de luchtvaartsector.
In het weekend van 26 en 27 april mogen passagiers in sommige treinen naar de kust alleen aan de raamzijde zitten. Een maatregel die is genomen om overvolle wagons te vermijden, wat de overdracht van het coronavirus zou bevorderen.
Hoewel er al veel inkt over gevloeid is, bevestigt een onderzoek van de CDC – de belangrijkste federale gezondheidsinstantie van de VS – de doeltreffendheid ervan. De organisatie onderzocht het effect van een soortgelijke maatregel waarbij de middelste stoelen van vliegtuigen, die zijn samengesteld uit rijen van drie stoelen, vrijgelaten worden. Volgens de resultaten neemt de kans op besmetting met 57 procent af als een stoel de passagiers scheidt, ervan uitgaande dat het masker niet wordt gedragen.
Hoewel het dragen van maskers in vliegtuigen nu al meer dan een jaar verplicht is, zijn er nog altijd passagiers die ze niet of slecht dragen. Bovendien heeft een onderzoek in Nieuw-Zeeland aangetoond dat, aangezien het masker geen wondermiddel is, een besmette persoon met een masker toch andere passagiers kan besmetten.
Luchtvaartmaatschappijen zijn sceptisch
Sinds het uitbreken van de pandemie passen sommige Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen de regel van lege middenzetels al toe. Een grote meerderheid ziet ervan af. Zij zwaaien met studies van het ministerie van Defensie, de Harvard University en de International Air Transport Association (IATA) die wijzen op het zeer lage aantal effectieve besmettingen tijdens vluchten.
Volgens Business Insider is er tot op de dag van vandaag nog maar één grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappij – Delta Air Lines – die de middelste stoel vrij laat. Maar ook daar wordt de maatregel op 1 mei geschrapt. Het is onwaarschijnlijk dat de nieuwe CDC-studie het bedrijf van mening zal doen veranderen.
‘Sinds begin 2020 zijn er 44 bevestigde of mogelijke gevallen van COVID-19 gelinkt aan een vlucht. In dezelfde periode reisden er ongeveer 1,2 miljard passagiers’, aldus IATA.
Alleen een verplichting opgelegd door de federale overheid zal de maatschappijen ertoe aanzetten om de regel in te voeren. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zien namelijk stilaan een uitweg uit de crisis dankzij een uiterst efficiënte vaccinatiecampagne in de VS. Ze willen na meer dan een jaar opnieuw een positieve cash flow genereren en met lege stoelen vliegen past niet in dat plaatje.
De industrie verwacht een zeer goed zomerseizoen. Maskers en handgels blijven vooralsnog verplicht, ook voor gevaccineerde personen, aldus de CDC. (mah)