Merck Mercuriadis (Hipgnosis): “Dankzij streaming is muziek een dagelijks gebruiksgoed geworden”

Eind dit decennium zullen muziekstreams wereldwijd op een publiek van twee miljard gebruikers kunnen terugvallen. De sector zal de volgende jaren dan ook een verdere sterke groei laten optekenen. Dat heeft Merck Mecuriadis, oprichter en topman van het muziekrechtenbedrijf Hipgnosis, gezegd. Momenteel hebben diensten zoals Spotify, Apple Music en Amazon Music ruim 443 miljoen luisteraars.

Mercuriadis zegt dat de uitbraak van de coronacrisis de interesse van het publiek voor streaming heeft gestimuleerd, maar hij beklemtoont dat die trend zich ook de volgende periode verder zal doorzetten.

Inkomstengroei

Hipgnosis heeft beslist om zijn dividend met 5 procent te verhogen. “We verwachten immers dat het streamingsucces verder zal duren”, betoogde Mercuriadis. Hipgnosis realiseerde vorig jaar, dat eind maart werd afgesloten, een omzet van 160 miljoen dollar, tegenover 82 miljoen dollar inkomsten het jaar voordien. De operationele winst liep van 41,5 miljoen dollar op naar 44,5 miljoen dollar.

De groei van het bedrijf werd gestimuleerd door een investering van 1 miljard dollar in de aankoop van de catalogussen van een brede reeks succesvolle muzikanten, waaronder Neil Young, Fleetwood Mac, Blondie en Barry Manilow. Vorig jaar kocht Hipgnosis in totaal 84 catalogussen.

“Streaming heeft de voorbije periode sterk aan waarde gewonnen”, merkte Mercuriadis daarbij op. “Er groeit steeds meer interesse voor streaming op platformen zoals TikTok en Peloton. Muziek is niet langer een discretionaire aankoop of een luxeproduct, maar is eerder een dagelijks goed geworden.”

“Dat is te danken aan de toegankelijkheid en de gebruiksvriendelijkheid van muziek in streamingdiensten. We verwachten ook de volgende jaren een verdere inkomstengroei uit diensten zoals TikTok, Peloton, Triller en Roblox. We betreden een nieuw tijdperk, waarbij voor de eerste keer in de geschiedenis nagenoeg voor alle muziek wordt betaald.”

Hipgnosis wijst er daarbij op dat het inkomen uit streaming tijdens de tweede helft van het voorbije financiële jaar met 18,4 procent is gestegen tegenover de zes maanden voordien. De portfolio van het bedrijf, die inmiddels uit 138 catalogussen bestaat, heeft inmiddels een waarde van 2,2 miljard dollar. Dat is 10 procent meer dan de totale aankoopkosten van het materiaal.

Nalatenschap

Het bedrijf richt zich ook veel meer op klassieke hits dan in de toekomst. Het aandeel van het materiaal dat ouder is dan tien jaar vertegenwoordigt inmiddels 60 procent van de totale portfolio van de onderneming, tegenover 32,5 procent eind maart vorig jaar. Twee jaar geleden bedroeg dat aandeel amper 10 procent.

Verder blijkt dat 46 procent van de portfolio van Hipgnosis bestaat uit popmuziek, gevolgd door rock met 27 procent.

Mercuriadis zegt verder nog dat vooral oudere muzikanten hun catalogus te gelde proberen te maken. In december vorig jaar verkocht ook Bob Dylan zijn volledige catalogus aan Universal Music. “Deze oudere muzikanten beseffen dat ze het einde van hun carrière en leven naderen”, merkt Mercuriadis op.

“Ze willen hun nalatenschap voor hun familie veilig stellen en willen garanderen dat hun werk ook in de toekomst goed beheerd zal worden. De songs zijn momenteel aan aantrekkelijke prijzen beschikbaar. We verwachten dat de waarde van de portfolio tegen het einde van dit decennium zal verdrievoudigen.” (lb)

Meer