Cruisesector verwacht uitzonderlijke lichting schepen

Dit jaar zullen volgens de ramingen vierentwintig nieuwe cruiseschepen hun eerste reis maken. Dat betekent een nieuw record. Dat zegt de reisspecialiste Johanna Jainchill in een bijdrage voor het Amerikaanse magazine Travel Weekly.

Dit jaar valt volgens Jainchill echter toch niet in eerste instantie op door het aantal nieuwe schepen dat in de vaart komt. Opmerkelijk daarentegen noemt ze het debuut van een aantal nieuwe cruisemerken en de introductie van milieuvriendelijke technologieën.

Nieuwe namen

‘De nieuwe vloot die dit jaar in de vaart komt, heeft een uitzonderlijk karakter,’ voert Jainchill aan. ‘Onder meer is er de intrede van de nieuwe rederijen Virgin Voyages en Ritz-Carlton.’

‘Opvallend is dat beide initiatieven een merk introduceren dat eerder in andere sectoren van de toeristische markt een sterke reputatie heeft opgebouwd. Deze partijen kunnen voor de cruises een nieuwe markt aanboren. Klanten van deze merken zullen zich hierdoor misschien sneller geneigd voelen om een cruise te boeken.’

Anderzijds wijst Gene Sloan, cruise-specialist bij de reissite Points Guy, op het debuut van de Mardi Gras van Carnival Cruise. ‘De Mardi Gras is voor Carnival een echte mijlpaal,’ aldus Sloan. ‘Groepen zoals Royal Caribbean, Norwegian Cruise Line en MSC Cruises hebben de voorbije twintig jaar steeds grotere schepen in dienst genomen. Carnival is in die trend tot nu toe niet meegegaan.’

‘Daar komt nu verandering in. De Mardi Gras is het grootste cruiseschip dat dit jaar in de vaart komt. Het gaat bovendien om het eerste cruiseschip met een rollercoaster aan boord. Dat zal heel wat belangstelling wekken.’

Expedities

Bovendien is de Mardi Gras het eerste schip voor de Amerikaanse markt dat op vloeibaar gemaakt gas (LNG) zal varen. De Europese rederijen Costa Cruises en Aida Cruises, zusterbedrijven van Carnival, hebben elk al een boot die van de technologie gebruik maakt. Ook P&O Cruises zal later dit jaar gas als brandstof introduceren.

Daarnaast is er ook de toenemende interesse in expeditieschepen. Die categorie zal dit jaar tien boten afleveren. ‘Expedities waren tot nu toe vooral een niche-sector met een bescheiden luxe,’ benadrukt Spencer Brown, redacteur bij Cruise Media.

‘Vooral de jongere babyboomers, die eerder al avontuurlijke reizen ondernamen, vinden cruises een comfortabel en gemakkelijk alternatief.’ Geliefkoosde bestemmingen zijn onder meer de Galapagos-archipel en Antarctica.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.