Cruiseschepen nu ongewenst in Caribisch gebied; beurskoers rederijen gehalveerd

Cruiseschepen zijn – nog meer dan vliegtuigen – transporteurs van bacteriën en andere ongewenste ziektes. De covid-19-epidemie slaat er zonder weerga toe. Vooral rederij Carnival, die de voorbije weken bij drie grote incidenten betrokken was, zit in de hoek waar de klappen vallen.

  • In december waren 2 Carnival-schepen betrokken bij een aanvaring.
  • Vorige maand werd de Carnival Diamond Princess voor de Japanse kust in quarantaine geplaatst. Bijna 700 mensen bleken met covid-19 besmet. Zes onder hen zouden overlijden.
  • Sinds afgelopen week is Carnival weer in een controverse beland. Een 71-jarige man die de Diamond Princess pas had verlaten, stierf aan de gevolgen van de epidemie. Het schip ligt nu voor de kust van San Francisco. Van de 49 mensen die werden getest blijken er ondertussen 21 door het virus besmet te zijn. Hoeveel besmetten er zijn onder de meer dan 3.500 passagiers die nog aan boord zijn, moet nog blijken. Het schip moet aanmeren bij een niet nader genoemde niet-commerciële haven, waarna de overblijvende passagiers van boord zullen mogen gaan om te worden getest.

Beurskoers rederijen in zes weken net niet gehalveerd

Dat heeft uiteraard gevolgen voor de beurswaarde van rederij Carnival. Die is sinds midden januari bijna gehalveerd. Donderdag ging er in één beurssessie liefst 14 procent af. Ook concurrenten Royal Caribbean en Norwegian noteren, met een verlies van gemiddeld 46 procent, op hun laagste niveau in jaren.

Gelukkig hebben deze rederijen diepe zakken om dit soort stormen te overleven. Amerikanen lijken maar niet genoeg te kunnen krijgen van cruises. Sinds 2015 liet Carnival jaar na jaar een omzetgroei van 7 procent optekenen. Die dominantie moet beschermen tegen deze tijdelijke, maar stilaan kolossale tegenslagen. De kleine Japanse cruiseschepenmaatschappij Luminous Cruise heeft minder geluk. Ze vraagt het faillissement aan vanwege de vele covid-19-gerelateerde annulaties.

Wat betekent het virus voor de toekomst van de cruisesector?

Terwijl de cruisebedrijven proberen de stroom aan afzeggingen in goede banen te leiden, vragen analisten op Wall Street zich af of het effect van het coronavirus op de sector gevolgen kan hebben die het elimineren van het virus ver overstijgen. De rederijen zelf strooien met kortingen allerhande om het passagiersaantal toch op peil te houden. Maar steeds meer aanleghavens weigeren schepen te laten aanmeren. Dat gebeurde de voorbije weken op de Caribische eilanden Grand Cayman, Jamaica, Grand Turk en St. Lucia.

De vooruitzichten zijn niet goed en dat niet enkel voor het komende zomerseizoen. Ook de boekingen voor de zomers van 2021 en 2022 liggen voor reizen in de Middellandse Zee 40 procent lager dan normaal. Vooral vanwege de problemen in Italië. Mocht het virus straks ook op de Griekse eilanden opduiken, dan dreigen de problemen stilaan onoverkomelijk te worden.

Ook de Amerikaanse regering kijkt ondertussen naar manieren om mensen te laten afzien van cruisereizen. Dat moet de verspreiding van het coronavirus tegengaan.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.