Crisis zorgt ervoor dat jonge mensen minder en anders gaan daten

De gestegen prijzen van voedsel, gas, elektriciteit, huur en heel wat andere zaken heeft de manier waarop er gedate wordt grondig gewijzigd. Vooral jonge mensen tussen 18 en 34 jaar daten door de crisis minder of op een andere, goedkopere manier. Dat blijkt uit onderzoek van verschillende datingapplicaties.

De inflatie in België zit op een recordhoogte. Ook andere landen binnen de eurozone en daarbuiten zien enorm hoge inflaties die het levensonderhoud van veel mensen fors duurder hebben gemaakt. Die gestegen kosten van allerhande zaken heeft op heel wat vlakken een invloed. Zo ook op daten, blijkt uit onderzoek.

Goedkope dates

Vooral jongeren zouden bewuster zijn beginnen daten sinds de crisis. Dat blijkt uit onderzoek van de datingapp Bumble bij 2.187 volwassenen, schrijft de website Mashable. Bijna één derde van de 18 tot 34-jarigen houdt bij het afspreken om iets te doen als date rekening met hoeveel geld de persoon heeft waarmee ze afspreken. In vergelijking met het begin van dit jaar leggen 21 procent meer jongeren zichzelf een budgetbeperking op als ze op date gaan. Daardoor zouden sommigen ook gewoon simpelweg minder daten dan vroeger.

42 procent van de mensen die de enquête van Bumble invulden, zegt bij voorkeur naar een goedkope locatie op date te gaan. 34 procent van de 18 tot 34-jarigen zou door de crisis zelfs eerder kiezen voor een date die niets kost, zoals samen gaan wandelen. Bij de 35 tot 54-jarigen is dat maar het geval voor 23 procent van de mensen die daten.

Praten over geld

Eén op de vijf zou nu ook meer – in vergelijking met begin dit jaar – geneigd zijn om een relatie aan te gaan met iemand die in een financieel stabiele situatie zit. Eén op de drie vindt het daarom belangrijk om over geld te praten tijdens het daten, terwijl amper 6 procent daar nooit over praat.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.