Criminelen maken massaal gebruik van de chaos op Twitter en weten steeds meer gebruikers op te lichten

Criminelen maken massaal gebruik van de chaos op Twitter en weten steeds meer gebruikers op te lichten
Nadat miljardair en CEO van Tesla en SpaceX, Elon Musk, eind oktober Twitter overnam, heeft hij ingrijpende veranderingen doorgevoerd op het sociale platform. (Leonardo Munoz/VIEWpress)

Nu Twitter voortdurend in het nieuws is vanwege de grootschalige transformatie van het sociale platform na de overname van Elon Musk, waarschuwen deskundigen voor nieuwe phishing-zwendels.

Waarom is dit belangrijk?

Voordat Elon Musk de controle over Twitter overnam, dienden de iconische blauwe vinkjes om legitieme accounts te markeren en werden ze gratis uitgedeeld aan gebruikers die Twitter betrouwbaar achtte. Echter heeft Musk dit systeem al snel overboord gegooid, waardoor er een belangrijk controlemechanisme op het platform verdwenen is. 

In het nieuws: Nadat miljardair en CEO van Tesla en SpaceX, Elon Musk, eind oktober Twitter overnam, heeft hij ingrijpende veranderingen doorgevoerd op het socialemediaplatform.

  • Zo kondigde Musk in november het abonnement Twitter Blue aan, waarbij iedere gebruiker tegen betaling het iconische blauwe vinkje achter zijn naam kan krijgen. 
  • Hierdoor viel echter een belangrijk controlemechanisme op het netwerk weg, waar al snel gretig gebruik van werd gemaakt door vervalste accounts. Normaal gezien werden deze vinkjes enkel uitgedeeld aan accounts en bronnen die Twitter betrouwbaar achtte en waren dus niet voor iedereen beschikbaar.
  • Onderzoekers van het Amerikaanse cyberbeveiligingsbedrijf Proofpoint hebben volgens de Spaanse krant El País een flinke toename van phishing-campagnes waargenomen op het platform. Zo werden Twitter-gebruikers vorige maand ertoe verleid om hun persoonlijke gegevens te delen met een valse website van criminelen, vermomd als een Twitter-ondersteuningspagina. De website werd op Twitter massaal gedeeld door vervalste accounts.
  • Het beveiligingsbedrijf waarschuwt ook dat valse accounts van publieke figuren en organisaties, met blauw vinkje, op grote schaal worden gebruikt om valse informatie te verspreiden.

Merkreputatie: De aanwezigheid van valse accounts op het platform kan ook leiden tot negatieve merkreputatie of financiële schade

  • Zo plaatste het farmaceutische bedrijf Eli Lilly vorige maand een opvallend bericht op Twitter. Het bedrijf kondigde namelijk in een tweet aan dat insuline voortaan gratis beschikbaar zal zijn. “We zijn enthousiast om aan te kondigen dat insuline nu gratis is”, zo viel er te lezen op de Twitter-pagina van Eli Lilly.
  • Later bleek het echter om een vals account te gaan, compleet met blauw Twitter-vinkje, dat suggereerde dat Twitter de authenticiteit van het account heeft bevestigd.
  • Het bericht had grote gevolgen voor het bedrijf: de aandelenkoers van de farmaceut dook met 4,5 procent de diepte in.
  • En ook Lockheed Martin was vorige maand het doelwit van misinformatie. De koers van het bedrijf daalde met ruim 5 procent, nadat een vervalst account tweette: “We zullen beginnen met het stopzetten van alle wapenverkopen aan Saoedi-Arabië, Israël en de Verenigde Staten tot nader onderzoek naar hun staat van dienst op het gebied van mensenrechtenschendingen. #WeAreLM.”
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.