Coronavirus duwt deelsteps de afgrond in

Nu iedereen aan zijn of haar huis gekluisterd is en woon-werkverkeer zo goed als onbestaande is, blijven overal ter wereld de deelsteps roerloos op straat staan. En de aanbieders van die steps bewegen stilaan richting de afgrond.

Sinds het coronavirus wild om zich heen slaat, delen ook de aanbieders van deelsteps in de klappen. De weinige ritjes die voorkomen, brengen weinig geld in kas. Verschillende deelstepbedrijven moeten dus snoeien in de kosten. Het Amerikaanse Lime, met steps in Brussel en Antwerpen, zette begin dit jaar 100 mensen op straat en schrapte 12 steden. Twee weken geleden speelde het bedrijf met het plan om nog eens 50 tot 70 werknemers af te danken.

98 procent minder ritten

Niet overbodig, gezien het tempo waaraan deelstepbedrijven geld verbranden. Volgens persagentschap Bloomberg had Lime in januari nog 50 miljoen dollar in kas, terwijl er maandelijks 22,5 miljoen dollar aan uitgaven zijn. Tegelijk komt er amper geld binnen, omdat er geen ritten gebeuren. Ter illustratie: in Parijs, de grootste Europese markt, daalde het aantal ritten sinds de lockdown met 98 procent. Van 15.000 naar 300.

Ook het Amerikaanse Bird, dat in januari de Duitse concurrent Circ overnam, heeft het dezer dagen niet onder de markt. Ruim 400 werknemers werden bedankt voor de bewezen diensten. In België is Bird onder meer actief in Antwerpen. Opmerkelijk detail: tot maandag was het door de coronamaatregelen verboden om een (deel)step te gebruiken. Dat bleek uit een bijstelling van de regels die het Nationaal Crisiscentrum doorvoerde.

Elke verpleger een step?

Laat ons dan even bij de noorderburen kijken. Het Nederlandse Dott zag de laatste tien dagen 90 procent van zijn omzet verdampen. Er komen nog geen ontslagen aan, maar het bedrijf kijkt reikhalzend uit naar de versoepeling van de maatregelen. ‘We verbranden bijna geen cash, doordat we kleinschalig opereren’, zegt oprichter Maxim Romain aan de Nederlandse krant Het Financieele Dagblad. ‘Maar deze situatie kan niet eeuwig duren.’

Maar de deelstepbedrijven krijgen hulp uit onverwachte hoek. Het Wereld Economisch Forum, de organisator van de jaarlijkse topvergadering in het Zwitserse Davos, adviseert medisch personeel om een elektrische deelstep te gebruiken. ‘Een geïsoleerd, snel en economisch voertuig’, zo prijst de organisatie de deelstep aan. En in Duitsland maken medewerkers van bepaalde supermarkten al gebruik van de tweewielers.

Lees ook:

Meer