Coronaveilig een terrasje doen? Deze West-Vlaamse bedrijven zorgen ervoor

Drie West-Vlaamse bedrijven hebben de handen in elkaar geslagen om de horecazaken een duwtje in de rug te geven bij de heropstart. Textieldrukspecialist Visix, parasolproducent Prostor en brouwerij Sint-Bernardus werkten samen aan coronaveilig terrasmeubilair.

Nu de coronacijfers een dalende trend blijven vertonen en de cruciale datum van 8 juni in het vizier komt, beginnen de meeste cafébazen warm te lopen voor de heropstart. Sectororganisatie Horeca Vlaanderen legt de hand aan een gids met richtlijnen en lokale overheden overal te lande doen hun zogenaamde terrassenplannen uit de doeken. Daarbij is de zienswijze dat grote terrassen de anderhalvemetereconomie rendabel moeten maken.

Halsoverkop

Het was het startpunt voor Visix en Prostor om iets te ondernemen. ‘Niet elke horecazaak heeft de mogelijkheid of de ruimte om zijn terras vele malen groter te maken. Maar samen hebben wij twee unieke oplossingen bedacht die daar aan tegemoetkomen’, zegt Visix-CEO Jean Van Houtryve, die ons toevertrouwt dat de samenwerking halsoverkop ontstaan is. ‘Zondag hebben we de ideeën afgeklopt, maandag prototypes gemaakt en vandaag (donderdag, red.) hebben we alles voorgesteld.’

Zo lanceert parasolproducent Prostor uit Geluwe een doorzichtig scherm dat aan een parasol opgehangen wordt. ‘Die zijn gemaakt uit plastic en ideaal om de gezondheid van de klant te bewaren. Tegelijk zijn ze doorzichtig, waardoor je ook de andere gasten ziet zitten. Je krijgt geen beklemmend gevoel’, stelt verkoopdirecteur Mike Verduyn. Voordeel voor horecabazen is dat het niet nodig is om de tafels verder uit elkaar te zetten.

Hamburgerketen

Visix Brandshiners uit Roeselare zorgde dan weer voor scheidingswanden met transparante zeilen. ‘We gebruiken daarvoor aluminium profielen die normaal voor beursstanden dienen, maar daar is nu uiteraard weinig vraag naar’, zegt Van Houtryve. ‘De wanden kunnen zowel binnen als buiten geplaatst worden. Ook kunnen we ze personaliseren met bijvoorbeeld het logo van de horecazaak.’

Volgens Van Houtryve is het terrasmeubilair meteen een schot in de roos. Nog voor de persconferentie mochten Visix en Prostor een bestelling verwelkomen. ‘Een internationale hamburgerketen heeft een order van 800 schermen geplaatst. Neen, ik mag niet zeggen welke keten. De bekendste zijn natuurlijk Burger King en McDonald’s, en onze klant zit daartussen’, glimlacht de topman. ‘En morgen (gisteren, red.) mag ik onze producten nog op enkele plaatsen gaan voorstellen. Dat doet deugd.’

Meer