In grote Chinese steden zoals Peking, Shanghai of Guangzhou is het autoverkeer momenteel nog drukker dan de periode voor de uitbraak van de coronacrisis. Tegelijkertijd daalde het gebruik van de metro in de betrokken agglomeraties met respectievelijk 53 procent, 29 procent en 39 procent. Dat blijkt uit een rapport van analist Bloomberg New Energy Finance.
De pendelaar verkiest volgens Bloomberg bij de heropstart van de economie de auto voor zijn verplaatsingen boven het openbaar vervoer. Dat heeft volgens waarnemers wellicht te maken met een vrees voor een mogelijke besmetting.
Drukte
‘Vele Chinese pendelaars erkennen voor een grote drukte in het openbaar vervoer te vrezen,’ aldus Bloomberg. ‘Daarom zeggen ze liever een uur met hun auto in de file te moeten aanschuiven dan een half uur aan de massa andere reizigers in de metro te worden blootgesteld.’ In Duitsland zouden een aantal bedrijven hun werknemers hebben gevraagd het openbaar vervoer zoveel mogelijk te vermijden.
‘De vraag naar benzine laat tekenen van herstel blijken,’ zegt Bloomberg. ‘Dit suggereert dat de auto alvast voorlopig een comeback maakt. Naarmate meer delen van de wereld uit een lockdown komen en de economie opnieuw op gang komt, blijken verplaatsingen met de auto vaak de voorkeur te krijgen.’
‘Dit biedt op korte termijn ook enige verlichting voor een oliemarkt die net zijn ergste crash uit de geschiedenis achter de rug heeft. Het is echter te vroeg te bevestigen of deze verandering permanent is. In sommige Aziatisch regio’s, die eerder heropleefden dan de rest van de wereld, wagen mensen zich weer op de trein. Het is ook onduidelijk of de wereldwijde vraag naar benzine zich ooit volledig zal herstellen.’
Langere afstanden
‘Bij de terugkeer naar de normale situatie moet in eerste instantie met een afname van het gebruik van het openbaar vervoer rekening worden gehouden,’ zegt ook Josu Jon Imaz, topman van de Spaanse oliemaatschappij Repsol.
Gegevens van Apple Maps over zevenentwintig wereldsteden tonen dat het autoverkeer zich sneller herstelt dan het openbaar vervoer. In Madrid ligt het autovervoer nog 68 procent onder het normale niveau. Vorige maand was dat nog 80 procent. Het gebruik van het openbaar vervoer blijft echter constant op amper 13 procent van de normale trafieken.
Gelijkaardige vaststellingen kunnen volgens Bloomberg ook in andere steden over de hele wereld worden vastgesteld. Voorbeelden zijn onder meer Berlijn in Duitsland en Ottawa in Canada.
In de Verenigde Staten blijkt ook de huur van auto’s voor langere afstanden toe te nemen. De Amerikaanse bevolking blijkt voor verdere verplaatsingen de auto boven het vliegtuig te verkiezen.