Tijdens de eerste tien maanden van dit jaar heeft de scheepvaart op de route door de Russische Noordelijke IJszee 27,37 miljoen ton goederen vervoerd. Dat is een stijging met 2,9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Russische Federale Agentschap voor Maritiem Transport, dat voor dit jaar een nieuw trafiekrecord verwacht.
De toename is opmerkelijk. De wereldwijde handel moest tijdens die periode immers afrekenen met de uitbraak van de coronacrisis en een economische vertraging.
Gas
Doorvoer kende de voorbije periode volgens het rapport de snelste groei. De trafieken tussen Azië en Europa langs de corridor door het Russische Noordpoolgebied liepen met 83 procent op tot 1,28 miljoen ton. Inmiddels heeft de ijsvorming de scheepsroute voor de winterperiode opnieuw grotendeels afgesloten, maar tot voor enkele weken kon volgens het rapport op het traject een relatieve drukte worden opgemerkt.
Volgens de Russische Northern Sea Route Administration hebben de voorbije tien maanden in totaal 974 commerciële schepen een vergunning gekregen om de route door de Noordelijke IJszee te nemen. Dat betekende een stijging met 26,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Er wordt nog opgemerkt dat daarbij 156 schepen onder een buitenlandse vlag opereerden.
Een groot deel van de trafieken door de Russische Noordelijke IJszee bestaat uit het vervoer van gasvoorraden die afkomstig zijn van ontginning op het Russische schiereiland Jamal in het noordwesten van Siberië. Daarnaast zijn er ook belangrijke transporten van goederen die bestemd zijn voor nieuwe industriële projecten in de regio.
Controversieel
Vorig jaar werden langs de Noordelijke IJszee in totaal 31,5 miljoen ton goederen vervoerd. Verwacht wordt dat dit volume dit jaar zal worden overschreden. Er is echter nog een grote kloof met de jaarlijkse volumes van 80 miljoen ton die de Russische president Vladimir Poetin als doelstelling naar voor heeft geschoven.
Gehoopt wordt dat die ambitie over vier jaar zal kunnen worden gerealiseerd. Tegen het einde van dit decennium zou een jaarlijks volume van 90 miljoen ton moeten worden bereikt. Nog eens vijf jaar later zou een niveau van 130 miljoen ton moeten worden opgetekend.
De Noordelijke IJszee is door de klimaatverandering, waardoor het poolijs begint te smelten, aan de wereldwijde scheepvaartroutes toegevoegd. Het traject biedt aan de scheepvaart belangrijke voordelen. De afstanden tussen bestemmingen op verschillende continenten kunnen door die route immers sterk worden ingekort.
De trafieken door de Noordelijke IJszee zijn echter bijzonder controversieel. Het gebied heeft immers een bijzonder kwetsbare biotoop, die door een scheepsramp nagenoeg onherstelbare schade zou kunnen oplopen. IJsvorming zorgt ervoor dat de route tijdens de winterperiode ontoegankelijk blijft.