Noordpool ervaart duidelijke toename van scheepvaartverkeer

De scheepvaart in het noordpoolgebied kent een duidelijke toename. Dat blijkt uit een rapport van de groep Protection of the Arctic Marine Environment (Pame), gebaseerd op metingen over de voorbije zes jaar. De onderzoekers ontdekten dat er vorig jaar in het noordpoolgebied 25 procent meer schepen werden geregistreerd dan zes jaar voordien.

Het merendeel van de trafieken kwam op naam van vissersvaartuigen, die vorig jaar meer dan 40 procent van de Arctische vloot vertegenwoordigden.

Cruiseschepen

De onderzoekers berekenden dat zeven jaar geleden 1.298 verschillende schepen in het noordpoolgebied waren geteld. Dat aantal was vorig jaar echter opgelopen tot 1.628 vaartuigen. Er werden daarbij 671 visserijschepen opgemerkt. Daarna volgden onderzoeksvaartuigen en ijsbrekers. Bij het vervoer van cargo waren stukgoed en bulk de belangrijkste ladingen.

Daarnaast hadden ook 73 cruiseschepen het noordpoolgebied in hun route opgenomen. Daarmee waren cruises in het gebied actiever dan tankers met olie of gas en containerschepen. Het rapport wijst er eveneens op dat de schepen vorig jaar tevens 75 procent langere afstanden aflegden dan zes jaar voordien. Ook hier toonde de visserij de grootste toename.

Deze toename valt volgens Pame samen met de afname van de ijskap van het noordpoolgebied. ‘Op het einde van de voorbije eeuw had de arctische ijskap tijdens de maand september een oppervlakte van 6,1 miljoen vierkante kilometer,’ aldus het rapport. ‘Dat was vorig jaar gekrompen tot 4,3 miljoen vierkante kilometer.’

Bescherming

Onder meer de Inuit Circumpolar Council of Canada heeft al maatregelen gevraagd om het gebied tegen de impact van de scheepvaart te beschermen. ‘Vele afgelegen arctisch gemeenschappen zijn voor hun bevoorrading afhankelijk van aanvoer uit het zuiden,’ zegt de organisatie. ‘Er is dan ook nood aan veilige en economisch verantwoorde scheepvaartroutes om deze transporten uit te voeren.’

Onder meer vraagt de organisatie de creatie van veilige scheepvaartcorridors en rampenbestrijdingsplannen. Tevens wordt een beperking op de afvoer van ballast en emissies geëist. Onderwatergeluid zou eveneens moeten worden gelimiteerd. Het gebruik en vervoer van zware stookolie zou volledig moeten worden geweerd.

Meer