De coronacrisis zorgt voor een ongeziene ineenstorting van het vertrouwen van de consument. Dat blijkt uit de maandelijkse bevraging door de Nationale Bank.
De indicator van het consumentenvertrouwen is gezakt van -9 in maart naar -26 in april. Meteen de grootste daling ooit van het vertrouwen van de gezinnen. De indicator zit nu dicht bij het historisch dieptepunt. Dat werd bereikt in januari en augustus 1985 (-28), zo blijkt uit cijfers op de website van de Nationale Bank. Tijdens de bankencrisis van 2008-2009 was een score van -25 het laagst bereikte peil.
Zowel de vooruitzichten van de consument over de algemene economische situatie als over de werkloosheid zijn ingestort. Nooit waren gezinnen zo pessimistisch over de economische situatie van ons land. Ook is er grote ongerustheid over de financiële situatie van de gezinnen de komende twaalf maanden. Enkel de spaarvooruitzichten blijven intact.
Kwetsbare groep
De Nationale Bank peilde tevens specifiek naar de gevolgen van de coronacrisis. Die vragen tonen aan dat ongeveer één op de acht gezinnen ‘uiterst kwetsbaar’ is voor de crisis, met een inkomensverlies van ten minste 10 procent en slechts een kleine spaarbuffer.
Lees ook: