Markten:
Markten inladen...

VRIJDAG 07 AUG

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Consument vindt app Facebook niet langer onmisbaar

Logo Business AM
Economie

07/10/2019 | Marc Horckmans | 2 min leestijd

In vele markten is de reputatie van Facebook als de belangrijkste mobiele app de voorbije jaren sterk afgenomen. Dat zegt een studie van het Deense marktonderzoeksbureau AudienceProject, gebaseerd op een onderzoek onder 13.000 consumenten in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland.

AudienceProject stelde daarbij een grote daling vast van het aantal mensen dat de Facebook-app als onmisbaar beschouwt. ‘Het goede nieuws voor het concern is anderzijds dat zijn platformen WhatsApp Messenger en Instagram aan populariteit winnen,’ aldus het rapport.

Attitudeverandering

‘Voor het delen van sociale content blijkt in alle bestudeerde markten een belangrijke attitudeverandering ten gunste van instant messaging,’ zeggen de onderzoekers. ‘Twee jaar geleden bleek nog 26 procent van de Amerikaanse respondenten Facebook als de meest onmisbare app te bestempelen. Dat aandeel blijkt nu echter gedaald te zijn tot 21 procent.’

‘In hetzelfde tijdsbestek sprong Instagram anderzijds van de vierde naar de tweede plaats. De app van Facebook daalde ook in populariteit in Europa. In Groot-Brittannië daalde het van 32 procent naar 23 procent. De andere bestudeerde Europese markten lieten gelijkaardige scores optekenen. In Zweden viel de populariteit van Facebook zelfs van 22 procent naar 13 procent terug.’

Net zoals in de Verenigde Staten kende Instagram ook in Europa een sterke vooruitgang. In Zweden en Noorwegen werd zelfs een score van 57 procent geregistreerd. Anderzijds blijkt WhatsApp Messenger voor 53 procent van de Finnen de meest onmisbare app te zijn.

Jongeren

Volgens AudienceProject tonen vooral jongeren de neiging Facebook de rug te willen toekeren. Er blijken ook verschillen tussen de geslachten. Vrouwen beschouwen Facebook vaker als de meest onmisbare app dan mannen. Duitsland is hierop een opmerkelijke uitzondering. Tussen 25 procent en 33 procent van de Facebook-gebruikers zou zelfs hebben overwogen om het platform volledig te verlaten.

“Sociale media blijven het app-gebruik in alle markten domineren,” betoogt Rune Werliin, productverantwoordelijke bij AudienceProject, in een commentaar op de bevindingen. “We zien tussen de verschillende app echter een verschuiving in populariteit. Voor velen blijft Facebook nog altijd onmisbaar, maar anderzijds is het belang van het platform in alle markten aanzienlijk ingekrompen.”


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks