Consument denkt bij duurzaam eten vooral aan gezondheid en niet aan milieu

Duurzame voeding heeft voor de hedendaagse consumenten meer te maken met gezondheid dan met ecologie. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Israëlische technologiebedrijf Tastewise. De studie is gebaseerd op een analyse van ongeveer twee miljard online sociale interacties, ruim drie miljard online recepten en de menu’s van nagenoeg 275.000 restaurants.

‘Vele merken erkennen het belang van duurzaamheid, maar deze studie maakt ook commerciële noodzaak van die keuzes duidelijk,’ benadrukt Tastewise.

Bekommernissen

Voor 39 procent van de respondenten was gezondheid een reden om bij voeding en drank duurzame keuzes te maken. Dat betekent wel een achteruitgang met 16 procent tegenover vorig jaar. Dat is volgens Tastewise echter vooral gelinkt aan het feit dat andere bekommernissen een groter deel van de aandacht opeisen.

Onder meer de aankoop van lokale merken geniet daarbij volgens de onderzoekers een groeiende interesse. Inmiddels zegt 15 procent van de consumenten een voorkeur te hebben voor plaatselijke producten. Dat betekende een toename met 17 procent tegenover vorig jaar.

Recyclage en de afvalproblematiek worden door respectievelijk 13 procent en 8,5 procent van de respondenten geciteerd. Recyclage toonde daarbij een stijging met 4 procent tegenover vorig jaar, maar bij de afvalproblematiek was er sprake van een toename met 20 procent. Daarnaast wees 3 procent naar de klimaatverandering. Ook hier was er een toename met 2 procent.

Vlees

De onderzoekers stelden anderzijds vast dat slechts 10 procent van de gevoerde discussies in de analyse betrekking hadden op vlees. ‘Nochtans heeft de vleesindustrie op het leefmilieu een grote impact,’ aldus Tastewise.

‘Dierenrechten komen met een score van amper 1 procent bovendien nagenoeg helemaal niet aan bod. Wel bleek uit de online conversaties een grotere interesse in vleesvervangers en het gebruik van zeevoeding in duurzame recepten.’

Tastewise wees er verder nog op dat onder meer het gebruik van duurzame verpakkingen voor meeneemgerechten restaurants in de gesprekken op sociale media een grotere populariteit bezorgen. ‘Restaurants die het gebruik van deze producten adverteren, kunnen duidelijk op een grotere interesse van de consument rekenen,’ zeggen de onderzoekers.

Verder bleek de consument ook een groeiende belangstelling te tonen in zwarte chocolade, cacaobonen en koffie met duurzame eigenschappen, gezonde wafels en haver en duurzame fruitsappen en smoothies.

Meer