Consument beknibbelt, Netflix verliest abonnees

De markt geeft in Engeland een stevig signaal af aan Netflix. Gedreven door economische overwegingen zeggen honderdduizenden consumenten hun abonnement op.

De streamingdienst verloor in 2022 tweehonderdduizend abonnees in het VK. Het ziet ernaar uit dat er dit jaar nog eens een half miljoen huishoudens de knip zetten in het abonnement bij Netflix.

Het aantal betalende kijkers daalt van 14,2 miljoen naar 13,7 miljoen, klinkt de voorspelling van onderzoeksbureau Ampere Analysis. Ondanks deze beweging blijft het bedrijf van CEO Reed Hastings wel de grootste commerciële over the top-videodienst aan de andere kant van de Noordzee.

Disney+ geniet nog steeds van groeiende interesse en groeit dit jaar vermoedelijk met 1,4 miljoen abonnees tot zes miljoen. Amazon Prime Video krijgt er vermoedelijk zo’n honderdduizend klanten bij.

Engelsen hadden begin 2022 gemiddeld abonnementen bij 2,6 videodiensten. Hoe zich dat dit jaar naar verwachting ontwikkelt, is niet bekend.

Meer