Consortium werkt aan wereldwijd netwerk van 65 havens voor vliegende taxi’s

Een samenwerkingsverband tussen het Britse bedrijf Urban-Air Port en de Zuid-Koreaanse autobouwer Hyundai wil de volgende jaren een wereldwijd netwerk van hubs voor vliegende taxi’s uitbouwen. In totaal wordt volgens de betrokken partijen gemikt op vijfenzestig locaties in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Scandinavië, Australië, Zuid-Korea en Zuidoost-Azië.

Een eerste site zou volgend jaar al moeten worden geopend in de Engelse stad Coventry.

Stedelijk landschap

Hyundai Motor werkt aan de ontwikkeling van een vliegende taxi die verticaal kan opstijgen en landen, meldt het persbureau Bloomberg. Urban-Air Port van zijn kant moet de infrastructuur uitbouwen die de operaties van vliegende taxi’s en cargodrones mogelijk kan maken.

“In de toekomst zullen elektrische vliegende voertuigen en drones een vast onderdeel van het stedelijk landschap worden,” merkt Ricky Sandhu, oprichter en voorzitter van Urban-Air Port, op.

“De sector zit duidelijk in de lift en we zijn ervan overtuigd dat deze vervoersactiviteiten in de steden in de toekomst een realiteit zullen worden. Maar om dat mogelijk te maken, moet zowel in de lucht als op de grond de nodige infrastructuur worden voorzien.”

Woordvoerders van het Britse bedrijf benadrukten dat de opening van de eerste site in Coventry door toestellen van Malloy Astronautics en SkyFarer zullen worden gebruikt om de levensvatbaarheid van het vervoer van vrachten zoals gekoelde medische voorraden met elektrische drones aan te tonen.

Na Coventry zou een tweede locatie in de Engelse Midlands volgen. Vervolgens zou worden gedacht aan een investering in de Amerikaanse metropool Los Angeles. “In Londen zal een hub worden gecreëerd tussen het shoppinggebied van het West End en het financiële centrum van de City of London”, luidt het nog. 

Drempel

De samenwerking met Hyundai vormt een onderdeel van het streven van Urban-Air Port om de volgende vijf jaar wereldwijd een netwerk van tweehonderd sites uitbouwen.

Bedrijven zoals Joby Aviation, Archer Aviation, Lilium and Vertical Aerospace hebben allemaal al zware investeringen in de ontwikkeling van elektrische vliegende tuigen gemaakt, maar worden geconfronteerd met een gebrek aan ondersteunende structuur.

Dat probleem vormt een belangrijke barrière voor de verdere groei van de markt.

(evb)

Meer