Chocolatier met Belgische roots sluit of verkoopt alle 128 Noord-Amerikaanse winkels

De van oorsprong Belgische chocolatier Godiva zal tegen eind maart al zijn 128 winkels in de Verenigde Staten en Canada sluiten of verkopen. Aanleiding is een daling van het aantal consumenten die winkelen in fysieke winkels door de pandemie.

De 117 Godiva-filialen in de Verenigde Staten en de elf winkels in Canada sluiten binnen twee maanden de deuren of worden verkocht. De pralineproducent blijft wel online actief en blijft zijn producten ter beschikking stellen in aangesloten winkels en supermarkten in Noord-Amerika.

‘Onze fysieke vestigingen in Noord-Amerika hebben een duidelijk doel gehad sinds we voor het eerst onze deuren openden op deze markt: consumenten een persoonlijke ervaring bieden om te genieten van ’s werelds meest exquise chocolaatjes’, zei Nurtac Afridi, CEO van Godiva, in een verklaring. ‘We zijn altijd gefocust geweest op wat onze consumenten nodig hebben en hoe ze ons merk willen ervaren, daarom hebben we deze beslissing genomen.’

Het bedrijf blijft wel met fysieke winkels aanwezig in Europa, het Midden-Oosten en Azië-Oceanië.

Winkelcentra

Godiva is in Noord-Amerika sterk afhankelijk van bezoekers van winkelcentra, waar het gros van de filialen gelegen is. Maar het aantal consumenten in overdekte winkelcentra lopen al jaren terug, onder meer omdat mensen meer online bestellen.

Nog geen twee jaar geleden had Godiva grootse plannen: in zes jaar tijd 2.000 koffiebars openen in de Verenigde Staten. In april 2019 opende de chocolatier zijn eerste Amerikaanse koffiebar in New York City en kondigde aan dat het van plan was om nog 10 cafés te openen in New York.

Meer vraag naar chocolade

Opvallend: afgelopen september pauzeerde de Turkse eigenaar van Godiva, Yildiz, het plan om enkele bedrijfstakken te verkopen omdat er tijdens de coronacrisis meer vraag zou zijn naar chocolade. De derde grootste koekjesbakker ter wereld zag de verkoop namelijk met 10 procent stijgen.

Godiva is sinds 2007 in handen van Yildiz. Het bedrijf behield in 2019 de rechten op de merknaam, maar verkocht het Aziatische gedeelte van de fabrieken wel door aan een Noord-Amerikaanse investeerder.

Lees ook: Ook Godiva gaat halal: geen likeurpralines meer

Meer