Ook Godiva gaat halal: geen likeurpralines meer

De bekende Belgische chocolatier Godiva gaat niet langer pralines maken waarin alcohol zit. Godiva werd in 1926 in Brussel gesticht en groeide uit tot een waar icoon binnen de Belgische en internationale chocolade-industrie. Het bedrijf werd na een passage bij de Amerikaanse Campbell Group in 2007 overgenomen door de Turkse Yıldız Holding.

Godiva was onder andere bekend om zijn likeurpralines, maar in april van dit jaar werd beslist om deze categorie af te voeren. Volgens een woordvoerder van het bedrijf kan men zo een breder publiek bereiken voor alle producten die Godiva maakt, omdat pralines die likeur bevatten enkel volwassenen aanspreken. Godiva is een wereldspeler op vlak van chocolade en baat niet minder dan 450 winkels en boutiques uit in steden als Londen, New York en Tokio. De chocolatier heeft een fysieke aanwezigheid in meer dan 80 landen. Maar in al die landen worden nu geen likeurpralines meer in het assortiment opgenomen. Verschillende Franstalige media vragen zich af of de strategie er niet vooral op gericht is het moslimcliënteel te plezieren?

Ook Luikse stroop is halal

Het is niet de eerste keer dat een van origine Belgisch product plooit voor de wijzigende demografie van het pluralistische Europa. In 2015 ontstond in België een polemiek nadat het bedrijf Siroperie Meurens, dat de bekende Luikse stroop produceert, een halalcertificaat had ontvangen. Nadat de krant La Meuse het verhaal over het halal-certificaat publiceerde, kreeg Siroperie Meurens massa’s negatieve reacties toegestuurd. Een aantal critici riep daarbij ook op tot een boycot van de stroop van het Luikse bedrijf. Maar Belgische bedrijven die willen exporteren naar landen met een islamitische markt, hebben echter absoluut een halalcertificaat nodig om daar zaken te kunnen doen. Een halalcertificaat zou een investering tussen 2.000 euro en 50.000 euro vergen. Meer dan duizend Belgische bedrijven beschikken al over zo’n certificaat. Wordt de beslissing van Godiva door velen betreurd, dan roepen sommigen op Facebook zelfs op tot een boycot van het bedrijf.