Chocoladebonanza zet Turkse verkoopplannen bij Godiva op pauze

isopix

De Turkse eigenaar van Godiva-chocolade heeft het plan om enkele bedrijfstakken te verkopen gepauzeerd. Er is meer vraag naar chocolade door de coronacrisis, dus wordt er meer geproduceerd.

Yildiz, het moederbedrijf van Godiva, was van plan om diepvriesafdeling Kerevitas in de etalage te zetten. Ook de Britse toastfabrikant Jacob’s stond te koop. Het einddoel was de focus verleggen naar de basisproductie. Toch komen er nu extra investeringen in Godiva.

10 procent meer chocolade

De derde grootste koekjesbakker ter wereld heeft de verkoop namelijk met 10 procent zien stijgen, door de output te verhogen. Yildiz, eigendom van de Turkse miljardair Murat Ulker, profiteert van die plotse honger en betaalt er leningen mee af, na een zware herstructurering van de schuld in 2018.

Yildiz heeft een snellere afbetaling van 600 miljoen dollar afgerond, geld dat vooral afkomstig was uit het buitenland. In de laatste twee jaar heeft het bedrijf 2,6 miljard afbetaald, meldde het conglomeraat vorige week.

Herverdeling

Er wordt verder niet gecommuniceerd over de herverdeling, of zelfs toekomstperspectieven, maar het bedrijf geeft wel toe dat de resultaten van het laatste kwartaal ‘zeer sterk waren ondanks uitzonderlijke omstandigheden door de globale pandemie’. De groep verwacht een sterke groei in 2020, vorig jaar bedroeg die 8,8 miljard dollar.

Kerevitas heeft zakenbank Morgan Stanley ingehuurd om de waarde van alle bedrijfstakken te bekijken. De aandelen van dat bedrijf zitten al vier dagen in de lift na de goede resultaten.

Godiva, de Belgische chocolademaker, is een vrij recente aankoop van Yildiz. Het bedrijf behield in 2019 de rechten op de merknaam, maar verkocht het Aziatische gedeelte van de fabrieken wel door aan een Noord-Amerikaanse investeerder.