Markten:
Markten inladen...

ZATERDAG 04 JUL

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Chinezen zijn grootste online fans van eSports

Logo Business AM
Tech

14/01/2020 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

AP Photo/Kelvin Chang)

China toont met grote voorsprong de sterkste interesse in eSports. Dat blijkt uit een wereldwijde enquête van consulent Ampere Analysis bij internet-gebruikers tijdens het derde kwartaal van vorig jaar.

Tegelijkertijd konden de onderzoekers naar eigen zeggen anderzijds vaststellen dat het publiek voor eSports niet langer aan de traditionele stereotypes beantwoordt.

In China gaf 26 procent van de ondervraagden aan minstens een keer per maand een eSports-evenement te hebben bekeken. ‘Dit leidt tot een omvangrijk en bijzonder geëngageerd publiek,’ betoogt Ampere Analysis.

‘Alleen al het wereldkampioenschap van de League of Legends verzamelde in China een publiek van 203 miljoen kijkers. In de rest van de wereld werden 2 miljoen volgers opgetekend.’

Denemarken

Westerse markten hebben op China een grote achterstand. ‘Toch mag ook deze markt niet worden onderschat,’ benadrukt Ampere Analysis. ‘In de ontwikkelde westerse markten blijken tussen 5 procent en 9 procent van de internet-gebruikers maandelijks eSports te bekijken.’

Met een score van 9 procent is Denemarken Europees lijstaanvoerder, gevolgd door Zweden met 8 procent. 

‘De grote internationale toernooien trekken bijzonder grote aantallen toeschouwers,’ zegt Ampere Analysis. ‘Vorig jaar kwam de Fortnite World Cup op Twitch wereldwijd aan 20 miljoen kijkers. De Fifa 19 eWorld Cup trok op diverse platforms, waaronder YouTube, ruim 50 miljoen toeschouwers.’

Twitch

Ampere Analysis zegt verder ook een verschuiving te zien in de demografische samenstelling van het eSports-publiek. ‘Mannen tussen achttien en vierendertig jaar vormen wereldwijd de grootste demografische groep,’ stippen de onderzoekers aan.

‘Anderzijds kan men vaststellen dat de traditionele stereotypes verdwijnen. Tijdens het derde kwartaal van vorig jaar bestond al 35 procent van het eSports-publiek uit vrouwen.’

Twitch, eigendom van Amazon, is het belangrijkste platform voor het bekijken van eSports. ‘Maar ontwikkelaars zijn ook begonnen met de organisatie van toernooien op hun eigen platformen,’ zeggen de onderzoekers.

‘Ze hopen van de populariteit van hun games gebruik te kunnen maken om een publiek aan te trekken.’

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Meest bekeken

Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks