In China zijn het voorbije jaar 25,8 miljoen nieuwe auto’s verkocht, een daling met 8,2 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit cijfers van de China Association of Automobile Manufacturers.
Daarmee moet de Chinese automarkt al voor het tweede jaar op rij een achteruitgang melden. In 2018 liep de Chinese autoverkoop ook al met 3 procent terug.
Dal
‘De Chinese autoverkoop zit in een duidelijk dal,’ zegt Sherisse Pham, correspondente van CNN Business in Hongkong. ‘Er zijn voorlopig ook weinig tekenen van verbetering. De Chinese economie heeft het in zijn geheel moeilijk.’
In december viel de autoverkoop nog met 0,1 procent terug tegenover dezelfde periode het jaar voordien. Daarmee moest de Chinese autoverkoop al achttien maanden op rij een achteruitgang melden.
‘Er zijn verschillende redenen voor de moeilijkheden op de Chinese automarkt,’ beklemtoont Pham. ‘In eerste plaats is er de zwakke Chinese economische groei. Ook de handelsoorlog met de Verenigde Staten laat zich voelen. Dat geldt echter ook voor de nieuwe emissienormen die China de voorbije zomer introduceerde.’
‘De Chinese consument is in die onzekere omgeving terughoudend om grote aankopen te doen. Maar ook een overheidscampagne tegen een dodelijke pollutie heeft een impact gehad. Dit jaar wordt enige verbetering verwacht, maar toch wordt nog steeds gesproken over een verdere daling met 2 procent.’
Wereldwijd
De problemen op de Chinese automarkt laten zich ook wereldwijd bij de constructeurs voelen. Vorig jaar verkocht Ford in China 567.854 wagens. Dat vertegenwoordigde een daling met 26 procent tegenover het jaar voordien.
General Motors zag zijn Chinese afzet ook met 15 procent tot 3,09 miljoen exemplaren dalen. Beide Amerikaanse autofabrikanten waarschuwden voor verdere aanhoudende problemen.
De verkoop van wagens met duurzame technologie ontsnapte evenmin aan de malaise. Die categorie kon vorig jaar in China een verkoop van 1,21 miljoen auto’s melden. Dat was 4 procent minder dan het jaar voordien. ‘Er was niet alleen de invloed van de moeilijke economisch omstandigheden,’ benadrukt Pham.
‘De Chinese regering besliste ook om de subsidies op voertuigen met hernieuwbare technologieën te verlagen. Daarmee wil China het overaanbod aan fabrikanten op de markt aanpakken. Maar die ingreep heeft zijn weerslag op de verkoop.’