In China werden vorig jaar 26,28 miljoen auto’s verkocht. Dat was 3,8 procent meer dan het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM). Daarmee kon de Chinese autoverkoop voor de eerste keer in drie jaar opnieuw een stijging laten optekenen.
De verkoop werd gedeeltelijk gestimuleerd door een sterke toename in de verkoop van wagens met een duurzame aandrijving. De Chinese autosector zegt te verwachten dat de productie en verkoop dit jaar verder zullen oplopen, onder meer te danken aan een oplossing van de chiptekorten en de hoge grondstofprijzen.
Inkrimping
Na vele decennia van positieve groei, begon de Chinese automarkt drie jaar geleden te krimpen. Dat was te wijten aan een geleidelijke afschaffing van een aantal belastingverlagingen, een handelsoorlog met de Verenigde Staten en de economische impact van de coronapandemie.
Anderhalf jaar kon weliswaar het begin van een herstel worden opgemerkt, maar dat werd afgeremd door een wereldwijd tekort aan halfgeleiders – een cruciaal onderdeel van de autotechniek – waardoor autofabrikanten over de hele wereld de productie moesten verminderen of stopzetten.
Tijdens de maand september daalden de Chinese autoverkopen met 1,6 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daarmee diende al voor de achtste maand op een rij een inkrimping worden geregistreerd.
De verkoop van wagens met duurzame energie vormde echter een lichtpunt, waar het voorbije jaar een groei met 157,5 procent tot 3,52 miljoen exemplaren werd opgetekend. China heeft de duurzame aandrijving de voorbije jaren sterk gepromoot als een onderdeel van zijn inspanningen om de zware luchtvervuiling in het land tegen te gaan.
Subsidies
De Chinese autosector maakte eerder al bekend dit jaar een verdere verkoopgroei met 5,4 procent tot 27,5 miljoen exemplaren te verwachten. Bij de wagens met een duurzame aandrijving wordt een stijging met 47 procent tot meer dan 5 miljoen eenheden verwacht.
China zal dit jaar de subsidies op dit type wagens met 30 procent verminderen. Op het einde van het jaar valt de tegemoetkoming helemaal weg. De Chinese overheid is er immers van overtuigd dat de markt voldoende volwassen is geworden om zonder de hulp van de overheid verder te kunnen groeien.
De sector wijst erop dat het aandeel van de Chinese merken in de totale verkoop het voorbije jaar tot 44 procent is opgelopen. Vooral bij de wagens met een duurzame aandrijving blijken buitenlandse merken moeilijk aan bod te komen.
De Amerikaanse groep Tesla is daardoor het enige buitenlandse merk dat zich bij de verkoop van elektrische wagens in de top tien heeft kunnen nestelen.
De export van Chinese wagens bereikte vorig jaar een niveau van 2,02 miljoen exemplaren. Dat betekende een verdubbeling tegenover het jaar voordien. Voor de eerste keer in de geschiedenis kon China op buitenlandse markten meer dan twee miljoen wagens verkopen.
(kg)