Volkswagen hoopt op nieuwe impulsen voor verkoop elektrische auto’s in China

De Duitse autobouwer Volkswagen hoopt dit jaar de verkoop van elektrische voertuigen in China te kunnen verdubbelen. Het bedrijf wil nog een grotere groei nastreven, maar zou in die ambities door een tekort aan halfgeleiders kunnen worden afgeremd. Dat heeft Stephan Wollenstein, hoofd van Volkswagen China, gezegd.

Volkswagen produceert zijn elektrische ID-serie in China in samenwerking met zijn lokale partners SAIC Motor en FAW Group.

Hinderpalen

De Duitse autofabrikant verkocht vorig jaar in China 70.625 elektrische voertuigen. Daarmee bleef Volkswagen echter onder de eigen verwachtingen. Er was immers gerekend op een verkoop tussen tachtigduizend en honderdduizend exemplaren.

“De productie werd echter beïnvloed door regionale uitbraken van het coronavirus en tekorten aan halfgeleiders”, merkte Stephan Wollenstein op.

Wollenstein beklemtoonde dat de Duitse autofabrikant zijn oorspronkelijke Chinese ambities zou willen realiseren, maar erkende dat dit doel momenteel niet kan worden gegarandeerd. Een gebrek aan halfgeleiders zou immers ook nu nog voor problemen kunnen blijven zorgen.

Wollenstein voegde er echter aan toe er vrij zeker van te zijn dat een verdubbeling tegenover de verkoopcijfers van vorig jaar tot de mogelijkheden behoort.

Binnenlandse merken

De Chinese markt voor elektrische wagens laat een sterke groei optekenen. De markt wordt echter gedomineerd door binnenlandse merken. De meeste buitenlandse fabrikanten van elektrische wagens blijken het moeilijk te hebben om tot de Chinese automarkt door te brengen.

De Chinese markt voor elektrische wagens wordt gedomineerd door de binnenlandse merken Byd en Wuling, dat weliswaar tot de Amerikaanse GM Group behoort. Tesla staat op de derde plaats, maar is daarmee het enige buitenlandse merk in de Chinese top tien.

Elektrische en hybride auto’s vertegenwoordigden tijdens de eerste elf maanden van vorig jaar op de Chinese markt voor personenwagens ongeveer 15 procent van de totale verkoop. Tijdens de maand november bleek dat aandeel echter al tot 21 procent te zijn opgelopen.

Volkswagen Group verkocht vorig jaar in China in totaal 3,3 miljoen auto’s. Dat was 14 procent minder dan het jaar voordien. Het Duitse concern hoopt dat cijfer dit jaar met ongeveer 15 procent te kunnen verhogen, maar ook hier zijn de prestaties afhankelijk van de beschikbaarheid van halfgeleiders.

(lb)

Meer