China wil 500 satellieten per jaar bouwen, met goede reden

In China heeft autobouwer Geely Technology Group van de regering de opdracht gekregen om jaarlijks meer dan vijfhonderd satellieten te bouwen. Dat hebben woordvoerders van het bedrijf gemeld. Het werk zal worden uitgevoerd door Taizhou Xingkong Zhilian, een nieuwe divisie die Geely voor de ontwikkeling van satellieten heeft opgericht.

De constructie van de satellieten zal gebeuren in een fabriek in de kuststad Taizhou in de oostelijke Chinese provincie Zhejiang. Financiële details over het contract werden niet meegedeeld.

Massaproductie

Taizhou Xingkong Zhilian zal volgens Geely instaan voor de ontwikkeling en de productie van de satellieten, maar ook de testen uitvoeren en de leiding over de operaties in de ruimte krijgen. Het bedrijf maakte bekend wellicht al in oktober dit jaar met de productie van de eerste satellieten te beginnen.

Taizhou Xingkong Zhilian wordt de eerste fabriek in China voor de massaproductie van satellieten. Over de specifieke activiteiten van de nieuwe satellieten kon nog geen verduidelijking worden verstrekt. Het is ook niet bekend of de satellieten in een lage baan om de aarde zullen opereren dan wel vanop grotere afstanden zullen werken.

Geely, ook eigenaar van de Zweedse autobouwer Volvo, onthulde in de loop van vorig jaar voor de eerste keer zijn plannen voor de uitbouw van een satellietnetwerk in een lage baan om de aarde. Bedoeling was om eind vorig jaar al de eerste satellieten te lanceren, maar die plannen werden nadien opgeschort. Geely zegt met zijn satellieten op verschillende commerciële sectoren te mikken.

Ook satellietnavigatie zou tot de plannen van het bedrijf behoren. Daarbij zegt de onderneming vanuit een lage baan om de aarde een nauwkeurigheid tot op enkele centimeters te zullen aanbieden. ‘Satellieten die in een hogere baan rond de aarde operationeel zijn, zoals het Global Positioning System van de Verenigde Staten, werken met een nauwkeurigheid van enkele meters,’ merken de woordvoerders op.

Mobiliteitsbeleving

‘Connectiviteit zal in het autoverkeer steeds belangrijker worden, waarbij ook de verwachtingen van de chauffeurs en passagiers steeds verder zullen reiken,’ benadrukt Geely. ‘Om die betere mobiliteitsbeleving te kunnen garanderen, zal ook de achterliggende technologie steeds verder moeten worden verfijnd.’

‘Het project is bedoeld om een ​​wereldwijde aanbieder van communicatie uit te bouwen die gebruikers in China en de economieën langs het Belt & Road Initiative zal helpen om tot satelliet-gebaseerde internetdiensten toegang te krijgen,’ merken de woordvoerders nog op. 

‘Het internet is momenteel echter vooral gebaseerd op een netwerk van grondstations,’ zegt Zhang Di, analist bij de China Aerospace Science and Industry Corp. ‘Daardoor is een groot deel van het vasteland en de oceanen op de planeet voor deze diensten echter onbereikbaar.’

‘Een internet dat gebaseerd is op satellieten in een lage om de aarde kan daarentegen elke uithoek van de wereld bereiken. Met een dergelijke dienst zouden ook bedrijven in afgelegen en moeilijk bereikbare gebieden toegang tot het internet kunnen krijgen. Bovendien worden de online diensten hierdoor tevens  immuun voor rampen zoals aardbevingen en vulkaanuitbarstingen.’

China onthulde drie jaar geleden zijn eerste plannen voor de uitbouw van een satellietnetwerk voor internetdiensten. In eerste instantie werd gemikt op de lancering van tachtig satellieten over een periode van vijf jaar. Nadien werden bijkomende programma’s geïntroduceerd. Analisten van TF Securities ramen dat de Chinese markt voor internetsatellieten over zeven jaar een omzet van ongeveer 400 miljard yuan (ruim 50 miljard euro) zal bereiken.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.