Chinese honger voor milieuvriendelijke voertuigen niet te stillen: verkoop dit jaar verwacht te verdubbelen

Chinese bestuurders lijken steeds enthousiaster over zogenaamde ‘new-energy vehicles’ of NEV’s, een term die in het land wordt gebruikt voor elektrische auto’s, maar ook voor hybrides. Er wordt verwacht dat er dit jaar 6 miljoen exemplaren zullen worden verkocht, een verdubbeling tegenover het jaar 2021.

Dat blijkt uit cijfers van de China Passenger Car Association (CPCA). In augustus werden zo’n 529.000 NEV’s verkocht in het land, een stijging van maar liefst 111 procent tegenover het jaar ervoor. De organisatie verwacht nu dat dit jaar 6 miljoen NEV’s zullen worden verkocht, tegenover 2,99 miljoen in 2021. 

De automarkt doet het over het algemeen overigens zeer goed in het land. Er werden in augustus 28,4 procent meer personenwagens verkocht in China tegenover dezelfde maand in 2021, zo’n 1,9 miljoen stuks. Dit betekent dat de verkoop van NEV’s nu goed is voor een kwart van alle personenwagens die worden verkocht. Vorig jaar bedroeg dat aandeel nog maar een zesde.

BYD aan de top

BYD Co., het gigantische autobedrijf van de excentrieke zakenman Wang Chuanfu, is in China de onbetwiste marktleider. Het leverde in augustus maar liefst 174.915 auto’s, bijna een tiende van alle wagens die tijdens deze periode in het land werden verkocht, af. Het bedrijf rondde in augustus ook de kaap van een miljoen verkochte auto’s.

Ook Tesla, de Amerikaanse rivaal van BYD, doet het weer goed in China. Door een geplande sluiting van de gigafabriek in de stad Shanghai om die te upgraden, kon het bedrijf in juli veel minder produceren. Nu draait de bekende maker van elektrische wagens opnieuw op volle toeren. Het bedrijf verkocht in augustus 76.965 auto’s, een stijging van 150 procent tegenover juli, maar nog altijd net iets minder dan het record uit juni, toen 77.938 Tesla’s van de lopende band rolden. 

Niet iedereen doet het goed

Sommige bedrijven doen het echter minder goed dan BYD en Tesla. Li Auto Inc., een relatief nieuwe speler op de markt die in 2015 werd opgericht, leverde in augustus maar liefst 50 procent minder wagens af. Dat zou voornamelijk te wijten zijn aan stroomonderbrekingen bij een van de leveranciers in de provincie Sichuan, waar recordtemperaturen ervoor zorgden dat minder elektriciteit kon worden geproduceerd. Ook Tesla en SAIC Motor Corp. waarschuwden dat de productie daardoor in gevaar kan komen. 

Ondertussen speelt ook het ‘Zero COVID’-beleid van de Chinese overheid sommige autoproducenten parten. Volkswagen AG moest in Chengdu, ook gelegen in de provincie Sichuan, in een zogenaamde gesloten lus treden, een situatie waarin werknemers afgezonderd worden van de rest van de wereld, om de verspreiding van COVID te beperken. Volvo moest in de provincie de productie zelfs volledig staken.

Toch verwacht de PCA dat de verkoop van wagens zal blijven toenemen, ondanks de complexe situatie waarin het land zich bevindt. Het lijkt erop dat het coronabeleid, de sputterende economie en problemen met de elektriciteitsvoorziening Chinezen niet zullen beletten om steeds sterker in te zetten op elektrische en hybride wagens.

Meer