Het Britse muziekfonds Hipgnosis Songs beschikt inmiddels over een catalogus die al uit meer dan 65.000 muziekwerken is opgebouwd. De totale waarde van die portfolio is daarbij tot meer dan 2,5 miljard dollar opgelopen.
Dat blijkt uit een verslag over de financiële prestaties van het bedrijf over een periode van een half jaar, die eind september werd afgesloten.
Volgens het rapport had Hipgnosis de rechten op 65.413 muziekwerken, verdeeld over 146 verschillende catalogussen, in bezit. De waarde van die activa werd geraamd op een bedrag van 2,55 miljard dollar, tegenover ruim 2,2 miljard dollar zes maanden voordien. Talloze sterren, van Shakira tot Neil Young, hebben hun rechten verkocht aan de muziekreus.
Verdere groei
De waarde van die catalogus blijft verder oplopen. Zonder de impact van nieuwe aankopen mee te rekenen, zou de waarde van de portfolio over een periode van zes maanden met 3 procent zijn gestegen.
Hipgnosis nam tijdens die periode echter ook een portefeuille van 858 muziekwerken, verdeeld over acht portfolio’s, over. De gezamenlijke waarde van die activa werd geraamd op 260 miljoen dollar.
Ook voor volgend jaar wordt een verdere groei in het vooruitzicht gesteld, waarbij niet alleen de waarde van de portefeuille verder zou oplopen, maar eveneens een verdere toename van inkomsten uit streaming en betalende abonnees wordt verwacht.
Hipgnosis Songs boekte over een periode van zes maanden tot eind september een omzet van 74,1 miljoen dollar. Dat komt neer op een stijging met 31 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Die groei moet volgens Hipgnosis grotendeels worden toegeschreven aan de voortdurende uitbreiding van de catalogus muziekwerken van het bedrijf.
De inkomsten kwamen voor 36 procent uit muziekstreams, gevolgd door royalties uit optredens (27 procent) en licenties (16 procent). Hipgnosis zegt te verwachten dat zijn catalogus dit jaar uiteindelijk in totaal ongeveer 150 miljoen dollar zal opleveren.
De activiteiten leverden een verlies op van ruim 19 miljoen dollar, tegenover een positief resultaat van bijna 13 miljoen dollar dezelfde periode vorig jaar.
Uitdagingen
Merck Mercuriadis, topman of Hipgnosis Songs, stelde bijzonder tevreden te zijn met de inkomsten die het bedrijf heeft kunnen realiseren. Hij wees daarbij tevens op de bedrijfswinst, die een stijging met 16 procent tot 54,6 miljoen dollar had kunnen laten optekenen.
“Belangrijker nog is de waardestijging die de activa heeft laten optekenen”, betoogde hij. “De portfolio heeft op zes maanden tijd een nettogroei van 2,5 procent laten optekenen. Sinds de beursintroductie van Hipgnosis kon de portefeuille over een periode van vier jaar zelfs een nettogroei met 46,7 procent melden.”
“Hoewel de portfolio van Hipgnosis uitstekende resultaten boekt, worstelt het bedrijf toch met belangrijke uitdagingen”, voerde Mercuriadis nog aan.
“Er gaat immers steeds een aanzienlijke tijdsperiode tussen de consumptie van de songs en de uitbetaling van de rechten. Dit betekent dat de Hipgnosis momenteel de sterkste impact van de coronacrisis in zijn resultaten voelt.”
“De sluiting van pubs, bars, restaurants en concertlocaties tijdens de verschillende lockdowns heeft immers een zware impact gehad op de inkomsten die Hipgnosis uit zijn catalogus kon halen.”
Voor de toekomst van de catalogus van Hipgnosis en de complete muziekindustrie blijft Mercuriadis naar eigen zeggen echter bijzonder optimistisch. “Vele muziekevenementen zijn al tot na volgend jaar volgeboekt, terwijl pubs, bars en restaurants opnieuw grote aantallen klanten lokken”, merkte hij op.
“Bovendien blijft streaming sterke prestaties boeken. Anderzijds moet ook de nodige voorzichtigheid, rekening houdend met de voortdurende onzekerheid die door de Omikron-variant van het virus Covid-19 wordt gecreëerd, aan de dag worden gelegd.”
(evb)