Catalaans autoverkeer zal zich aan snelheid fietsers moeten aanpassen

De Spaanse autonome regio Catalonië gaat van start met flexibele snelheidslimieten. De ingreep moet autobestuurders tot een grotere voorzichtigheid aanzetten wanneer ze de weg met fietsers moeten delen. Dat heeft de Societat Catalana de Trasplantament (SCT), de Catalaanse dienst voor transport, aangekondigd.

Er zullen in eerste instantie tests worden uitgevoerd met intelligente snelheidsbeperkingen op strategische locaties waar een frequent fietsverkeer kon worden opgemerkt.

Kwetsbaar

De elektronische borden zullen de snelheidslimiet op de weg wijzigen wanneer ze detecteren dat een fietser in de buurt is, zodat automobilisten verplicht worden langzamer te gaan rijden. De aankondiging van de maatregel kwam kort na een zwaar ongeval in de stad Castellbisbal, niet ver van Barcelona. Daar kwamen recent twee fietsers bij een aanrijding om het leven.

De start van het proefproject met flexibele snelheidsbeperkingen was op dat ogenblik echter al besloten. Het initiatief kadert in pogingen van de lokale overheden om aan zachte weggebruikers een grotere veiligheid te garanderen.

Ramon Lamiel, directeur van de Catalaanse transportautoriteit, benadrukt dat de Catalaanse regering al in gesprek is met de wegbeheerders, vooral met de provinciale overheden, om technologie en snelheidscontroles te kunnen inzetten op locaties waar de grootste concentraties aan kwetsbare weggebruikers kunnen worden opgemerkt.

Tunnels

Fietsers vormen in de verkeersstromen de meest kwetsbare groep. Om deze weggebruikers beter te beschermen, kozen de initiatiefnemers voor de installatie van een intelligente verkeerssignalisatie. Het systeem kan worden geactiveerd wanneer de apparatuur fietsers in de omgeving opmerkt. Daarop volgt de activeringen van signalisatie die het autoverkeer verplicht zijn snelheid te verminderen.

Het experiment zal worden gestart in de omgeving van twee tunnels. Dat zijn immers locaties die fietsers heel vaak met gevaarlijke situaties kunnen confronteren. Verder werd aangekondigd dat er alvast intelligente kruispunten zullen worden aangelegd op verbindingswegen tussen Centelles en Vic, twee steden in het centrum van Catalonië.

Ramon Lamiel erkent dat niet alle wegen met de technologie zullen kunnen worden uitgerust. “Wel is het mogelijk om de locaties aan te duiden waar de technologie de veiligheid het sterkst kan verbeteren”, voert hij aan. “Daarbij zal de voorrang worden gegeven aan routes met grote verkeersstromen en frequente ongevallen.”

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20