CAPA (Centre for Aviation), de adviesdienst voor de luchtvaart- en reissector, waarschuwt voor een cascade van faillissementen in de luchtvaartsector.
‘Indien er niet onmiddellijk een gecoördineerde actie van de overheid en de industrie komt is een catastrofe onafwendbaar. Anders zullen eind mei de meeste luchtvaartmaatschappijen in de wereld failliet zijn’, schrijft de organisatie op haar website.
Velen nu al technisch failliet
Volgens CAPA zijn de meeste luchtvaartmaatschappijen wellicht nu al technisch failliet of slagen ze er nog amper in hun schulden te voldoen. Cashreserves verminderen razendsnel omdat volledige vloten aan de grond worden gehouden en vliegtuigen die nog wel de lucht in gaan minder dan halfvol zijn.
Reservaties worden geannuleerd, terwijl nieuwe aanbevelingen vanuit de overheid het vliegen steeds verder ontmoedigen. ‘Social distancing’ maakt vliegen zo goed als onmogelijk.
Nationaal eigenbelang primeert
CAPA hekelt het gebrek aan samenwerking tussen de verschillende overheden. Elk land neemt de besluiten die haar het meest geschikt lijken, zonder rekening te houden met haar buren of handelspartners, staat er te lezen. Dat het nationaal eigenbelang nu belangrijker is dan samenwerking is volgens de organisatie de grootste bedreiging voor de luchtvaart. CAPA vreest dan ook dat wanneer een ingestort luchtvaartsysteem aan heropbouw toe is een vergelijkbaar nationaal eigenbelang zal primeren.
In de Financial Times waarschuwt Willie Walsh, de CEO van IAG, voor ‘zeer moeilijke tijden’. Onder de paraplu van IAG zitten British Airways, Aer Lingus en Iberia. Eerder vandaag maakten een ganse reeks luchtvaartmaatschappijen ingrijpende besparingsmaatregelen bekend. In de sector wordt gemiddeld 70 tot 90 procent van het totaalaanbod geschrapt. Het Duitse Lufthansa – moedermaatschappij van Brussels Airlines – ziet zich verplicht tot 90 procent van zijn vluchten te cancelen. Austrian Airlines schrapt zelfs alle vluchten. United Airlines halveert zijn aanbod voor april en mei, maar waarschuwt 100.000 personeelsleden voor ‘pijnlijke ontslagen’.