‘Btw-verlaging voor horeca is cadeau aan brouwers’

Volgens de Gentse econoom Gert Peersman is de tijdelijke btw-verlaging voor de cafés en restaurants een inefficiënte maatregel om de kleinere spelers van de ondergang te redden.

Waar gaat het om? De federale regering zette woensdag het licht op groen voor een steunpakket aan de horeca, goed voor een totaalbedrag van 835 miljoen euro. Het gaat om fiscale kortingen en vrijstellingen. Een belangrijk luik is een tijdelijke btw-verlaging, vanaf de heropening van de terrassen tot en met 30 september 2021:

  • op alcoholische dranken: van 21 procent naar 6 procent
  • op non-alcoholische dranken: van 21 procent naar 6 procent
  • op voeding: van 12 procent naar 6 procent

Positieve reacties. Federaties als Horeca Vlaanderen zijn positief over het onderhandelde sectorspecifieke steunplan. ‘Dit biedt de broodnodige zuurstof waar de horeca-uitbaters al zo lang naar snakken.’ Ook de Belgische brouwers reageren tevreden. ‘Hoewel de beste steun voor de sector een zo spoedig mogelijke volledige heropening zou zijn, zullen deze maatregelen ook de heropening vergemakkelijken wanneer deze plaatsvindt, door te zorgen voor de nodige liquiditeit voor de eerste bestellingen.’

Maar wie profiteert het meest? Sommige economen, waaronder Gert Peersman (UGent), plaatsen evenwel vraagtekens bij het btw-luik. Dat de horeca steun verdient na de maandenlange sluitingen, wordt door bijna niemand betwist. Maar een btw-verlaging is om twee redenen problematisch, zegt Peersman op Twitter:

  • Omdat btw een procentuele belasting is, zullen de horecaondernemingen met de grootste omzetten, zoals internationale ketens, het meest profiteren van een btw-verlaging. Het is dus een inefficiënte maatregel als het beschermen van de lokale cafés en restaurants de bedoeling is, vindt Peersman. ‘Wie het meest nodig heeft, krijgt het minst, waardoor er meer faillissementen zullen zijn’
  • Maar vooral: een btw-verlaging schept ruimte voor de leveranciers, bijvoorbeeld de bierbrouwers met marktleider AB InBev, om hun groothandelsprijzen te verhogen, zonder dat de eindprijs voor de consument hoeft te veranderen. Niet de consument of de horecazaak is in dat scenario dan de grote winnaar van de belastingverlaging, maar de leveranciers. Als de btw dan na 30 september weer verhoogd wordt, dreigen permanent hogere prijzen voor de consument, waarschuwt de professor, die het averechtse mechanisme ook al eerder aankaartte.

Lees ook: Golfstaten ontdekken nieuwe belasting: de btw

(jvdh)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.