Brussels Airlines duikt diep in het rood: ‘Onmogelijk om rest van 2020 te voorspellen’

Brussels Airlines heeft in de eerste jaarhelft 182 miljoen euro bedrijfsverlies geïncasseerd.

‘Het coronavirus, dat de luchtvaart wereldwijd binnen enkele weken tot stilstand bracht, had een dramatische impact op onze financiële resultaten in het eerste halfjaar’, zegt Brussels Airlines. De luchtvaartmaatschappij meldt een bedrijfsverlies van 182 miljoen euro in de eerste zes maanden van 2020, ‘en dat ondanks de drastische kostenbeheersingsmaatregelen die zijn genomen.’

  • Het bedrijfsverlies is daarmee 5 keer groter dan een jaar eerder (36 miljoen euro).
  • De inkomsten van het eerste half jaar daalden tot 252 miljoen euro, 63 procent onder het niveau van het voorgaande jaar.
  • Brussels Airlines vervoerde tussen januari en juni 67 procent minder passagiers
  • De bezettingsgraad daalde met 7,4 procentpunten tot 72,4 procent.

Onvoorspelbare toekomst

‘Door de nog steeds volatiele en zeer onvoorspelbare situatie wereldwijd is het niet mogelijk om voorspellingen te doen voor 2020 als geheel’, zegt Brussels Airlines.

De luchtvaartmaatschappij zegt haar turnaround-programma Reboot Plus, dat al voor de uitbraak van het coronavirus was gepland, te zullen versnellen. Marginaal rendabele en onrendabele routes worden afgesneden, wat resulteert in een vlootreductie van 30 procent. De totale omvang van de maatschappij, en als gevolg van haar personeelsbestand, zal 25 procent kleiner worden.

De onderneming bereikte onlangs twee mijlpalen:

  • Een sociaal akkoord voorziet in een vermindering van 1.000 arbeidsplaatsen binnen de onderneming. Dankzij alternatieve maatregelen, waarvoor de werknemers konden intekenen, is het aantal gedwongen ontslagen beperkt tot 60.
  • De Belgische regering en de Duitse moedergroep Lufthansa raakten het eens over een stabilisatiepakket om Brussels Airlines te helpen deze ongekende crisis te overkomen en structureel winstgevend te worden.

Lufthansa

Lufthansa zelf maakte bekend in de eerste jaarhelft een nettoverlies van 3,6 miljard euro geleden te hebben, waarvan 1,5 miljard euro in het tweede kwartaal. In die periode (april-juni) kelderde het aantal passagiers met 96 procent.

Meer