Brussel wil monsterverbond tussen twee Koreaanse scheepsbouwers blokkeren en dat heeft alles te maken met stijgende energieprijzen

De EU is bezorgd over een Koreaanse dominantie binnen het transport van vloeibaar aardgas te midden van torenhoge energieprijzen.

Brussel bereidt zich voor om een fusie ter waarde van 2 miljard dollar tussen twee van de grootste scheepsbouwers in Zuid-Korea te blokkeren. Het zou de eerste keer sinds 2019 zijn dat de EU een stokje wil steken voor een internationale bedrijfsfusie. Dat rapporteert The Financial Times dinsdag. 

Het gaat over een fusie tussen Daewoo en Hyundai, twee zwaargewichten in de maritieme sector. De EU zou dit monsterverbond zien als concurrentieverstorend voor zijn eigen scheepsbouwers. Deze week zal het standpunt van Brussel openbaar gemaakt worden, vertelden drie insiders aan de zakenkrant.

In 2019 sprak Brussel nog een veto uit over een fusie tussen het Indiase Tata Steel en het Duitse ThyssenKrupp, een staalhandelaar en techbedrijf. Er werd toen gevreesd dat de prijzen voor consumenten te veel zouden stijgen door de samenwerking. ThyssenKrupp betwistte het besluit voor een Europese rechtbank.

Marktdominantie voor het verschepen van supergekoeld vloeibaar aardgas

Het besluit om de fusie in Zuid-Korea te blokkeren heeft alles te maken met de energieprijzen die binnen Europa de hoogte in schieten tijdens de winter. De Zuid-Koreaanse scheepsbouwers zijn namelijk essentiële leveranciers van vloeibaar aardgas (LNG) voor de EU en nemen zo’n 30 procent van de wereldwijde vraag naar vrachtschepen voor hun rekening. Leveringen van LNG om de energiecrisis te stutten bleken eind vorig jaar fundamenteel om hoge gasprijzen te drukken.

De vrachtkosten voor vloeibaar aardgas vanuit Azië zijn ondertussen al gestegen tot recordhoogten van meer dan 300.000 dollar per dag door de toenemende globale vraag naar deze grondstof, weet The Financial Times. De twee Zuid-Koreaanse spelers, die nu een fusie op het oog hebben, domineren ook nog eens de markt voor het vervaardigen van schepen die supergekoelde LNG vervoeren. Vorig jaar produceerden de twee bedrijven samen 45 van de 75 LNG-schepen die in totaal op de markt kwamen.

De EU vreest dus dat het nog duurder zal worden om LNG naar onze regio te verschepen als de fusie doorgaat. Onze regio is dan ook de op twee na grootste importeur van LNG ter wereld geworden.

“EU moet fusie onvoorwaardelijk goedkeuren”

De fusie werd ondertussen wel al goedgekeurd door regelgevers in China, Kazachstan en maritieme slagader Singapore. Maar voor de deal kan doorgaan, is er nog groen licht van de EU, Japan en Zuid-Korea zelf nodig.

Hyundai reageerde dat de EU de fusie onvoorwaardelijk moet goedkeuren. “Het is onmogelijk om de machtspositie op de scheepsbouwmarkt alleen op basis van het marktaandeel te beoordelen en de marktstructuur maakt het voor één bepaalde onderneming moeilijk om de markt te monopoliseren”, reageerde het bedrijf in de zakenkrant.

(mah)

Meer