Britse winkelketens beleven slechtste jaar uit de geschiedenis

De Britse winkelstraat – ‘high street’ – heeft het slechtste jaar in minstens een kwarteeuw achter de rug. Voor de eerste keer in de geschiedenis moest de sector een inkrimping van de omzet registreren Dat blijkt uit een studie van consulent KPMG en het British Retail Consortium (BRC).

De cijfers maken volgens analisten duidelijk welke uitdagingen de sector moet proberen te overwinnen.

Teleurstellende kerstperiode

‘De Britse retailsector – online inbegrepen – heeft het voorbije jaar zijn omzet met 0,1 procent zien dalen,’ aldus het rapport. ‘Dat is de eerste daling sinds de sector vijfentwintig jaar geleden met de registratie van de resultaten begon. Twee jaar geleden was nog een groei met 1,2 procent gerealiseerd.’

Vooral het laatste kwartaal zorgde vorig jaar voor teleurstellende cijfers. Non-food liet daarbij een inkrimping met 1,4 procent optekenen tegenover dezelfde periode vorig jaar. Ook de supermarkten hadden het moeilijk.

De bestedingen tijdens de kerstperiode kenden de traagste groei sinds het midden van het afgelopen decennium. In de non-food sector heeft de week van Black Friday inmiddels de kersttijd vervangen als de piekperiode voor de verkoop.

Faillissementen

De sector wordt volgens het rapport met diverse uitdagingen geconfronteerd. De bedrijven moeten rekening houden met oplopende uitgaven voor huur en lonen. Daarnaast is er de sterke concurrentie van online handel. Tegelijkertijd toont de Britse consument een ondermijnd vertrouwen. Bovendien streeft het publiek minder intensief naar het verwerven van materiële bezittingen.

Dat zet een zware druk op de winstmarges van de handelaars. Hierdoor zijn in Groot-Brittannië de voorbije twee jaar 249 grote retailers verdwenen.Slachtoffers zijn onder meer Mothercare, Forever 21 en Bonmarche.

‘Alleen al in december hebben elf grote Britse retailers de deuren moeten sluiten,’ aldus de onderzoekers. ‘Door al die sluitingen zijn ook vele arbeidsplaatsen verdwenen.’

Inmiddels kent het Britse winkellandschap een leegstand van meer dan 12 procent, tegenover 11,5 procent een jaar geleden. Ronald Nyakairu, hoofdanalist bij Local Data Company, zegt te verwachten dat deze trend zich ook dit jaar verder zal doorzetten.

‘Vele ketens zullen zich concentreren op hun meest rendabele winkels,’ aldus Nyakairu. ‘Andere vestigingen zullen worden gesloten.’

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20