Retailgigant Tesco legt internationale ambities naast zich neer

De grootste Britse retailer herbekijkt zijn Aziatische divisie, met een volledige verkoop als één van de opties.

Tesco is al een tijd bezig met een herstructurering. Een radicale breuk met zijn verleden van expansie is daar een onderdeel van.

De internationale plannen van Tesco ontvouwden zich in 1997. De ambities waren groot, met uitbreidingen tot in de VS, Turkije, Azië en Oost-Europa. Enkele jaren later bleken de resultaten toch niet wat ze moesten zijn en rond 2013 kondigde de groep een ommekeer aan.

De verkoop van de Amerikaanse winkels volgde, daarna die in Hongkong en vanaf dan ging het snel. Van de 13 landen waar het oorspronkelijk actief was, zijn er nog acht over, waaronder nog twee in Azië.

Vroeg stadium

Maar nu staan die laatste dus ook ter discussie. Tesco overweegt zich terug te trekken uit zowel Thailand als Maleisië. Het zou in principe het sluitstuk moeten zijn van de verkoopgolf. In oktober kondigde CEO Dave Lewis aan dat de herstructurering voltooid was en dat hij in de zomer aftreedt.

De retailer laat weten dat het proces nog in een zeer vroeg stadium is en dat er nog geen beslissingen zijn genomen.

Oost-Europa

Als Tesco effectief zijn Aziatische activiteiten verkoopt, blijft buiten het Verenigd Koninkrijk alleen het verlieslatende Oost-Europa over. Daar is het actief in Tsjechië, Hongarije, Polen en Slovakije.

Tesco haalt 80 procent van zijn omzet in het Verenigd Koninkrijk.

Meer